Abstract
Patient satisfaction is the most important of hospital goal. The hospital who has focused to customer satisfaction, obtain some basic benefits, like the hospital's reputation is more positive in the eyes customers and the community and encourage the creation of customer loyalty which makes it possible for hospitals increase profits, harmoniously the relationship of the hospital to its customers and encourage everyone in the hospital to work with more goals well. Strategies of hospital marketing are needed to increase patient satisfaction. We use Systematic Review with PRISMA method retrieved from online database such as ProQuest, Wiley online, J Store, Sciencedirect and local journals (Portal Garuda, Jurnal Promkes) using a keyword “Strategy”, “Hospital Marketing”, “Marketing”, “Patient Satisfaction”, range years 2011-2018. The end of this search got 8 journals. Many challenges are faced in implementing hospital marketing programs, such as: challenges between patients and the community, among fellow medical personel, between organizations and external barriers from outside and inside the hospital environment. Many the contextual factors that are very important as a determinant of whether this hospital marketing program is successful or not. Improving services may not only increase the number of employees who are professionally competent, but also about service arrangements and attention to things that are valued by patients. Research shows that many strategies like internal marketing, marketing mix, learning organization, organizational commitment, education and training staff, feasible and strategic goals of hospital marketing, supportive policies and conducted business online via interactive e-health tools are facilitating strategies for implementation hospital marketing. Hospital promoting is not only a matter of marketing units. But it has become the responsibility of all hospitals from the highest level to the lowest level. Many strategies and ways in implementing hospital marketing and factors as the key to successful implementation. To realize a hospital marketing program as the main service at the hospital, a strategic plan that supports the program is needed such as media promotion, resources, methods used and funds.
Bahasa Abstract
Kepuasan pasien adalah tujuan terpenting dari rumah sakit. Rumah sakit yang fokus pada kepuasan pelanggan memperoleh beberapa manfaat dasar, seperti reputasi rumah sakit yang lebih positif di mata pelanggan dan masyarakat serta mendorong terciptanya loyalitas pelanggan yang memungkinkan rumah sakit meningkatkan keuntungan, mempererat hubungan rumah sakit dengan pelanggannya, dan mendorong semua orang di rumah sakit untuk bekerja dengan tujuan yang lebih baik. Strategi pemasaran rumah sakit diperlukan untuk meningkatkan kepuasan pasien. Kami menggunakan Tinjauan Sistematis dengan metode PRISMA yang diambil dari basis data online seperti ProQuest, Wiley Online, J Store, Sciencedirect, dan jurnal lokal (Portal Garuda, Jurnal Promkes) menggunakan kata kunci “Strategy”, “Hospital Marketing”, “Marketing”, “Patient Satisfaction”, rentang tahun 2011-2018. Hasil akhir pencarian ini mendapatkan 8 jurnal. Banyak tantangan yang dihadapi dalam menerapkan program pemasaran rumah sakit, seperti: tantangan antara pasien dan masyarakat, sesama tenaga medis, antara organisasi dan hambatan eksternal dari luar dan dalam lingkungan rumah sakit. Banyak faktor kontekstual yang sangat penting sebagai penentu keberhasilan program pemasaran rumah sakit. Peningkatan layanan mungkin tidak hanya meningkatkan jumlah karyawan yang kompeten secara profesional, tetapi juga tentang pengaturan layanan dan perhatian terhadap hal-hal yang dihargai oleh pasien. Penelitian menunjukkan bahwa banyak strategi seperti pemasaran internal, bauran pemasaran, organisasi pembelajaran, komitmen organisasi, pendidikan dan pelatihan staf, tujuan yang layak dan strategis dari pemasaran rumah sakit, kebijakan yang mendukung, dan bisnis yang dilakukan secara online melalui alat e-health interaktif adalah strategi yang memfasilitasi penerapan pemasaran rumah sakit. Promosi rumah sakit bukan hanya urusan unit pemasaran. Tapi itu telah menjadi tanggung jawab seluruh rumah sakit dari tingkat tertinggi hingga terendah. Banyak strategi dan cara dalam menerapkan pemasaran rumah sakit serta faktor-faktor sebagai kunci keberhasilan penerapan. Untuk mewujudkan program pemasaran rumah sakit sebagai layanan utama di rumah sakit, diperlukan rencana strategis yang mendukung program tersebut seperti media promosi, sumber daya, metode yang digunakan, dan dana.
Recommended Citation
Sari, Lenggo Geni
(2020)
"Strategies of Hospital Marketing for Increasing Patient Satisfaction: A Systematic Review,"
Jurnal ARSI : Administrasi Rumah Sakit Indonesia: Vol. 6:
No.
2, Article 3.
DOI: 10.7454/arsi.v6i2.2884
Available at:
https://scholarhub.ui.ac.id/arsi/vol6/iss2/3