Abstract
One of the health services in the hospital is dental and oral health care. Hospitals must establish a good marketing strategy for their organizations in an effort to continue to improve or maintain the expected position. Based on the above, it is necessary to know what efforts can be made by dental outpatient clinics in developing marketing of dental and oral health services in dental clinics in hospitals to increase patient visits to hospital dental clinics. This study use Systematic Review with PRISMA method retrieved from online database such as ProQuest, willy online, J Store, Scopus and Google Schoolars using a keyword “Dental services", "Dental marketing", "Marketing mix" and "Hospitals". The end of this search got 8 journals. Based on the results of research in several journals it was found that there were many ways to market dental polyclinics in hospitals. starting from strategic planning in setting up a dental polyclinic in a hospital it must be well planned. So that the investment or business that will be run can be successful, then beforehand it is necessary to do the right competitive strategy. An increase in patient visits at the hospital dental clinic can be done with one of the 3.0 marketing approaches. The components like physical evidence, people, and process were mixed to the form of the Service Marketing Mix. Marketing media can be done directly or by utilizing information media that can be accessed by many people online. Marketing efforts must also be in accordance with the law and medical ethics. Business development of dental services must be carried out and in accordance with a good marketing strategy. Good dental marketing will increase patient visits at the hospital.
Bahasa Abstract
Salah satu layanan kesehatan di rumah sakit adalah perawatan kesehatan gigi dan mulut. Rumah sakit harus menetapkan strategi pemasaran yang baik untuk organisasi mereka dalam upaya terus meningkatkan atau mempertahankan posisi yang diharapkan. Berdasarkan hal tersebut, perlu diketahui upaya apa yang dapat dilakukan oleh klinik rawat jalan gigi dalam mengembangkan pemasaran layanan kesehatan gigi dan mulut di klinik gigi di rumah sakit untuk meningkatkan kunjungan pasien ke klinik gigi rumah sakit. Studi ini menggunakan Tinjauan Sistematis dengan metode PRISMA yang diambil dari basis data online seperti ProQuest, Wiley Online, J Store, Scopus, dan Google Scholar menggunakan kata kunci "Dental services", "Dental marketing", "Marketing mix", dan "Hospitals". Akhir dari pencarian ini mendapatkan 8 jurnal. Berdasarkan hasil penelitian di beberapa jurnal ditemukan bahwa ada banyak cara untuk memasarkan poliklinik gigi di rumah sakit. Mulai dari perencanaan strategis dalam mendirikan poliklinik gigi di rumah sakit harus direncanakan dengan baik. Agar investasi atau bisnis yang akan dijalankan dapat berhasil, maka sebelumnya perlu dilakukan strategi kompetitif yang tepat. Peningkatan kunjungan pasien di klinik gigi rumah sakit dapat dilakukan dengan salah satu pendekatan pemasaran 3.0. Komponen seperti bukti fisik, orang, dan proses dicampur ke dalam bentuk Bauran Pemasaran Jasa. Media pemasaran dapat dilakukan secara langsung atau dengan memanfaatkan media informasi yang dapat diakses oleh banyak orang secara online. Upaya pemasaran juga harus sesuai dengan hukum dan etika medis. Pengembangan bisnis layanan gigi harus dilakukan dan sesuai dengan strategi pemasaran yang baik. Pemasaran gigi yang baik akan meningkatkan kunjungan pasien di rumah sakit.
Recommended Citation
Ekasari, Ferti Dwi and Sulistiadi, Wahyu
(2020)
"Business Development of Dental Services Marketing in Hospital: A Systematic Review,"
Jurnal ARSI : Administrasi Rumah Sakit Indonesia: Vol. 6:
No.
2, Article 2.
DOI: 10.7454/arsi.v6i2.2881
Available at:
https://scholarhub.ui.ac.id/arsi/vol6/iss2/2