•  
  •  
 

Abstract

Increasing the number of hospitals improves the competitive of medical services. Hospitals must have the right marketing strategy to retain old customers and attract new customers. To increase of the hospital customer loyalty, the marketing mix can be use as tool. Aim: To know the marketing mix elements that influence the loyalty of hospital customers. Preferred report items for systematic reviews and meta-analyzes (PRISMA) are evidence based methods for performing systematic reviews. There are 33.33% of the 9 studies that mention 7 elements (product, price, place, people, process, physical evidence, promotion) in the marketing mix, all of which affect the loyalty of hospital patients. The physical evidence influences the patient's loyalty to the hospital, where physical evidence has a dominant influence in 33.33% of the study. Five among of nine studies founded elements of the marketing mix that did not affect customer loyalty. The prices and promotion elements occupied the lowest percentage of 20%. It showed that the price and promotion elements can influence loyalty more than products, officers, processes and places. Not all 7-element of marketing mixes can influence the loyalty of patients, it’s depends on the internal and external circumstances of the hospital. Continuousing evaluation, communication and coordination are expected to be effective in the hospital marketing program.

Bahasa Abstract

Peningkatan jumlah rumah sakit meningkatkan iklim persaingan di bidang pelayanan medis rumah sakit. Rumah Sakit harus mempunyai strategi pemasaran yang tepat untuk mempertahankan pelanggan (pasien) lama. Karena mencari pelanggan baru memelukan biaya yang yang lebih besar dan lebih sulit bila dibandingkan mempertahankan pasien lama. Penggunaan bauran pemasaran pada industri rumah sakit, dapat menjadi alat untuk meningkatkan loyalitas pelanggan. Mengetahui elemen bauran pemasaran yang mempengaruhi loyalitas pelanggan rumah sakit. Preferred Reporting Items for Systematic Reviews and Meta Analyses (PRISMA) adalah metode berbasis bukti untuk melakukan tinjauan sistematis. 1.Terdapat 33,33 % dari 9 penelitian yang menyebutkan 7 elemen (product, price, place, people, process, physical evidence, promotion) pada bauran pemasaran yang semuanya mempengaruhi loyalitas pasien rumah sakit.2.Pada ke-9 penelitian elemen bukti fisik memberi pengaruh pada loyalitas pasien terhadap rumah sakit, dimana pada 33,33 % penelitian, elemen bukti fisik memberikan pengaruh dominan.3. Dari 5 penelitian yang menemukan elemen bauran pemasaran yang tidak mempengaruhi loyalitas pelanggan, elemen harga dan promosi menempati persentase paling kecil yaitu 20 %. Hal ini menunjukkan elemen harga dan promosi lebih bisa memberikan pengaruh terhadap loyalitas dibandingkan produk, petugas, proses dan tempat. Bauran pemasaran memberikan pengaruh yang signifikan terhadap loyalitas pasien terhadap rumah sakit. Tidak semua dari 7 elemen bauran pemasaran (product, price, place, people, process, physical evidence, promotion) bisa memberikan pengaruh terhadap loyalitas pasien, hal ini tergantung dari kondisi internal maupun eksternal rumah sakit. Rumah sakit harus melakukan evaluasi secara berkelanjutan terhadap ke 7 elemen, agar dengan dilakukannya evaluasi, disertai komunikasi dan koordinasi yang baik diharapkan program program pemasaran rumah sakit dapat berjalan dengan efektif.

Share

COinS
 
 

To view the content in your browser, please download Adobe Reader or, alternately,
you may Download the file to your hard drive.

NOTE: The latest versions of Adobe Reader do not support viewing PDF files within Firefox on Mac OS and if you are using a modern (Intel) Mac, there is no official plugin for viewing PDF files within the browser window.