Abstract
Main gate graving dock with pontoon type can certainly suffered some level of damage after a long period of operation. Many employments within the graving dock can delay the process repair of main gate. The main gate may not be opened, because employees are still working to ship fabrication process under sea waterline. For accommodate these interrelated conditions, the best solution with repair one side of the main gate with type pontoon and employees can still work ship fabrication process in graving dock conducted simultaneously. The repair process conditions must be required main gate structure that consists of only one part of the shell withstand the forces that occur, such as weight self and sea pressure. It must be considered with analysis of the strength structures of main gate graving dock with pontoon type. Finite element method can solve the problem of structural analysis using the element discretion approach to find a node or joint displacement and the forces that occur in structural repair conditions at main gate. The maximum bending stress value obtained during the main gate repair process is 153 mPa, and the allowable stress value is classified as 157 mPa. Since these conditions are approaching the allowable limit, the main gate needs to be given insert plates for reinforcement. Deformation is found to be 12 mm, and the deformation limit is 35 mm based on the rule's classification.
Bahasa Abstract
Analisis Kekuatan Struktur Main Gate pada Graving Dock Tipe Pontoon pada Kondisi Repair. Jenis main gate tipe pontoon dapat dipastikan mengalami beberapa kondisi kerusakan, setelah beberapa lama dioperasikan. Akan tetapi penuhnya pekerjaan didalam Graving Dock tersebut akan mempengaruhi penundaan proses repair. Pintu dock tidak mungkin dibuka karena pekerja masih melakukan proses pekerjaan fabrikasi kapal di dalam Graving Dock dengan kondisi bawah garis laut.Untuk bisa mengakomodasi kondisi yang saling berkaitan tersebut, solusi terbaik adalah melakukan perbaikan satu sisi main gate dan pekerjaan kapal di Graving dock dilakukan bersamaan. Kondisi proses repair tersebut tentunya menuntut struktur main gate yang hanya terdiri atas satu bagian shell yang harus menahan gaya-gaya yang terjadi, antara lain gaya berat sendiri, gaya total horizontal dan tekanan hidrostatik, angin dan arus laut. Sehingga perlu dipertimbangkan analisis kekuatan struktur main gate graving dock tersebut. Dengan metode elemen hingga, dapat menyelesaikan masalah analisis struktur menggunakan pendekatan diskretisasi elemen untuk menemukan perpindahan titik simpul atau join dan gaya-gaya yang terjadi pada struktur kondisi repair pada main gate tersebut. Didapatkan nilai tegangan bending maksimal graving dock pada kondisi repair adalah sebesar 153 mPa dengan tegangan yang diijinkan menurut peraturan Klasifikasi sebesar 157 mPa. Akan tetapi kondisi tersebut mendekati batas yang diijinkan, sehingga perlu diberikan rekomendasi penguatan (reinforcement) berupa, insert plate, penambahan profil, ataupun penambahan doubling pelat. Untuk deformasi yang terjadi 12 mm sedangan deformasi yang diijinkan sebesar 35 mm jadi kondisi masih dalam tahap aman dari nilai yang diijinkan secara peraturan Klasifikasi.
References
- J.J. Hassani, J. Ship. Produc. 3/3 (1987) 155.
- Wirjosoedirdjo, Metode Elemen Hingga. Erlangga, Jakarta, 1988, p.398
- D. Roy, Analysis structural, Copyright © 2001, Shortismag coth, US, 2001
- M.L. Bucalem, K.J. Bathe, Finite Element Analysis of Shell Structures, Springer, Netherland, 1997, p.61
- Mithsui Engineering, Manual Building Dry Dock Books, Japan, 1982.
- Rules BKI, Rule of Hull, Jakarta, 2016.
Recommended Citation
Budianto, Budianto
(2018)
"Strength Structure Analysis of Main Gate Graving Dock Using Pontoons for Condition Repairs,"
Makara Journal of Technology: Vol. 22:
Iss.
2, Article 8.
DOI: 10.7454/mst.v22i2.3384
Available at:
https://scholarhub.ui.ac.id/mjt/vol22/iss2/8
Included in
Chemical Engineering Commons, Civil Engineering Commons, Computer Engineering Commons, Electrical and Electronics Commons, Metallurgy Commons, Ocean Engineering Commons, Structural Engineering Commons