Abstract
The objective of the present study is to investigate ship hull girder strength as a result of grounding damage upon longitudinal bending. A bulk carrier and tanker are analyzed and Smith’s Method is adopted and implemented in the analysis program. An efficient solution procedure is performed by assuming the cross-section remains plane and the vertical bending moment is applied to the cross section. As a fundamental case, the damage is simply created by removing the elements from the cross section. Welding residual stress, initial imperfections, and crack extensions are not considered. The grounding damage is made by two conditions, namely those are placed at the center part of the cross section and those located at an asymmetric position. To determine the ultimate strength, which includes the progressive collapse behavior of ship hull with damage, the simply supported scenario is imposed to the cross section and hogging and sagging conditions are taken into account. The results obtained for intact and damage conditions by the in-house program are compared with one another to observe the collapse behavior in advance.
Bahasa Abstract
Investigasi Kekuatan Penumpu Lambung Kapal terhadap Kerusakan Tubrukan. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk menginvestigasi kekuatan lambung kapal dari kerusakan yang disebabkan oleh kandas dalam pengaruh lentur memanjang. Sebuah kapal bulk carrier dan tanker dipertimbangkan untuk dianalisis. Metode Smith diadopsi dan diterapkan kedalam program bantu. Suatu prosedur penyelesaian yang efisien dipaparkan, dengan kata lain mengasumsikan penampang kapal adalah bidang dan momen lentur vertikal diberikan pada penampang. Untuk perhitungan sederhana, kerusakan dibuat secara sederhana dengan menghilangkan elemen-elemen dari penampang, mengabaikan tegangan sisa pengelasan, ketidaksempurnaan awal dan retak tidak dipertimbangkan. Kerusakan oleh kandas dibuat dengan dua kondisi, yaitu ditempatkan pada bagian bawah tengah kapal dan ditempatkan pada posisi tidak simetris. Untuk menginvestigasi kekuatan kapal termasuk perilaku kehancuran progressive dari lambung kapal dengan kerusakan kandas, maka tumpuan sederhana diterapkan dengan mempertimbangkan kondisi hogging dan sagging. Hasil yang diperoleh untuk kondisi utuh (intact) dan rusak dengan program bantu dibandingkan antara satu dengan lain untuk mengamati perilaku kehancuran selanjutnya.
References
- D.K. Kim, B.J. Kim, J.K. Seo, H.B. Kim, X. Zhang, J.K. Paik. J. Ocean. Eng. 76 (2014) 163.
- M.Z. Muis Alie, J. Makara. Technol. 20/1 (2016) 7.
- M.Z. Muis Alie. Proc. Int. Conference on Ship and Offshore Technology. 01030 (2014) 1.
- M.Z. Muis Alie, et al. The 35th Proc. Int. Conference on Ocean, Offshore and Arctic Engineering (OMAE), Busan, Korea, 2016, p.104.
- M.Z. Muis Alie, G. Sitepu, S.I. Latumahina, The 27th. Proc. Int. Ocean and Polar Engineering Conference (ISOPE), San Francisco, California, USA, 2017, p.913.
- A. Abubakar, R.S.I. Dow, J. Solids. Struct. 50 (2013) 623.
- D.K. Kim, P.T. Pedersen, J.K. Paik, H.B. Kim, X. Zhang, M.S. Kim, J. Safety Sci. 59 (2013) 46-54.
- P. Saydam, D.M. Frangopol, J. Ocean. Eng. 68 (2013) 65.
- A. Prestileo, A. Rizzuto, A.P. Teixeira, C.G. Soares, J. Marine Struct. 33 (2013) 33.
- J. Choung, J.M. Nam, T.B. Ha, J. Marine Struct. 25 (2012) 71.
- L. Hong, J. Amdahl, J. Marine Struc. 21 (2008) 374.
- O. Ozguc, P.K. Das, N. Barltrop, J. Marine Struct. 18 (2005) 511.
- T. Yao, P.I. Nikolov, J Soc. Naval. Arch. Japan. 172 (1992) 437.
Recommended Citation
Alie, Muhammad Zubair Muis and Adiputra, Ristiyanto
(2018)
"Investigation of Ship Hull Girder Strength with Grounding Damage,"
Makara Journal of Technology: Vol. 22:
Iss.
2, Article 6.
DOI: 10.7454/mst.v22i2.3355
Available at:
https://scholarhub.ui.ac.id/mjt/vol22/iss2/6
Included in
Chemical Engineering Commons, Civil Engineering Commons, Computer Engineering Commons, Electrical and Electronics Commons, Metallurgy Commons, Ocean Engineering Commons, Structural Engineering Commons