Abstract
This study examines the multimodal elements in the campaigns of STIVORO (Stichting Volksgezondheid en Roken), the Netherlands' first national organization dedicated specifically to tobacco control. The objective of this research is to analyze and describe the roles of visual and verbal elements in STIVORO’s campaigns in conveying anti-smoking messages to the Dutch public. This research adopts a qualitative descriptive approach and applies the theory of multimodality developed by Kress and van Leeuwen (2006). The research objects consist of eight posters, classified based on their target audience: active smokers and passive smokers. The findings reveal that visual and verbal elements work collaboratively in constructing anti-smoking messages. However, the modality in the posters targeting active smokers is higher than that in those targeting passive smokers. This is due to the use of real human figures and a more varied color scale in the former group. Moreover, the campaigns aimed at active smokers employ the word Ik (“I”) to establish a more personal connection with the audience, in contrast to the more socially oriented verbal texts found in the posters targeting passive smokers.
References
1. Cerrato, H. (2012). The Meaning of Colors. Herman Cerrato Graphic Designer.
2. De eerste Jan, Jans en de kinderen-strip. (n.d.). IsGeschiedenis. https://isgeschiedenis.nl/nieuws/de-eerste-jan-jans-en-de-kinderen-strip diakses pada 30 Juni 2025.
3. Doll, R., & Hill, A. B. (1950). Smoking and Carcinoma of the Lung: Preliminary Report. British Medical Journal, 2(4682), 739-748. https://www.jstor.org/stable/25358512
4. Fictional heroes take on real public health problems: Japan’s use of manga and anime in health campaigns. (2019). The BMJ. https://blogs.bmj.com/bmj/2019/06/11/fictional-heroes-take-on-real-public-health-problems-japans-use-of-manga-and-anime-in-health-campaigns/ diakses pada 30 Juni 2025.
5. Harjanto, T. M. (2018). Multimodal Discourse Analysis on Mercedes-Benz Video Advertisement Grow Up: Trailer. Universitas Brawijaya.
6. Jewitt, C. (2014). The Routledge Handbook of Multimodal Analysis. Routledge.
7. Jones, R. H. (2012). Discourse Analysis: A Resource Book for Students. Routledge.
8. Kress, G., & van Leeuwen, T. (2006). Reading Images: The Grammar of Visual Design. Routledge.
9. Lusianov, J. D. (2021). Representasi Glokalisasi Kebudayaan pada Dua Buku Teks Bahasa Inggris: Analisis Multimodal. Universitas Indonesia.
10. Masters, C. (2007). Study: Why Girls Like Pink. Time Magazine. https://time.com/archive/6932131/study-why-girls-like-pink/ diakses pada 31 Mei 2025.
11. Ningsih, D. Y. H. (2021). Multimodal Discourse Analysis of Handwashing Campaign Advertisements as One of The Main Preventions of Covid-19. Universitas Brawijaya.
12. Sekaruthami, T. B. (2023). Iklan Vodka Produksi Luar Rusia: Kajian Semiotik dan Multimodal. Universitas Indonesia.
13. Trimbos-instituut. (n.d.). Over het Trimbos-instituut. https://www.trimbos.nl/over-trimbos/ diakses pada 31 Mei 2025.
14. Wat is VEA?. (n.d.). DoubleSmart. https://www.doublesmart.nl/wat-is/vea/#:~:text=VEA%20is%20een%20afkorting%20die,te%20leveren%20voor%20marketing%20professionals diakses pada 31 Mei 2025.
15. Willemsen, M. C. (2018). Tobacco Control Policy in the Netherlands: Between Economy, Public Health, and Ideology. Springer.
16. World Health Organization. (2023). The Netherlands at the forefront of tobacco control. https://www.who.int/europe/news/item/31-07-2023-the-netherlands-at-the-forefront-of-tobacco-control#:~:text=The%20Netherlands%20has%20reached%20a,countries%20reduce%20demand%20for%20tobacco diakses pada 31 Mei 2025.
17. Zamzamy, D. A. (2022). Peranan Elemen Visual dan Verbal dalam Buku Teks BIPA: Pendekatan Multimodal. Universitas Indonesia.
Bahasa Abstract
Penelitian ini membahas elemen multimodal pada kampanye STIVORO (Stichting Volksgezondheid en Roken) sebagai lembaga nasional pertama Belanda yang khusus menangani isu pengendalian tembakau. Tujuan penelitian ini adalah untuk menganalisis dan mendeskripsikan peran elemen visual dan verbal pada kampanye STIVORO dalam menyampaikan pesan antirokok kepada masyarakat Belanda. Penelitian ini menggunakan pendekatan deskriptif kualitatif dan menerapkan teori multimodal yang dikembangkan oleh Kress dan van Leeuwen (2006). Objek penelitian terdiri dari delapan poster yang diklasifikasikan berdasarkan kelompok sasaran perokok aktif dan perokok pasif. Hasil penelitian menunjukkan bahwa elemen visual dan verbal saling berkolaborasi dalam membangun pesan antirokok. Meski demikian, modalitas pada kelompok perokok aktif lebih tinggi daripada kelompok perokok pasif. Hal ini karena kelompok perokok aktif menggunakan jenis partisipan asli berupa figur manusia dan skala warna yang bervariasi. Selain itu, kampanye pada kelompok perokok aktif menggunakan kata “Ik” (Saya) untuk menciptakan koneksi yang lebih personal ke audiens dibandingkan teks verbal pada poster perokok pasif yang lebih bersifat sosial.
Recommended Citation
Andjani, Aurellia Virgie and Sutanarihesti, Triaswarin
(2025)
"MULTIMODAL POSTER KAMPANYE ANTIROKOK STIVORO DALAM UPAYA MENGURANGI PREVALENSI MEROKOK DI BELANDA,"
Multikultura: Vol. 4:
No.
3, Article 18.
DOI: 10.7454/multikultura.v4i3.1185
Available at:
https://scholarhub.ui.ac.id/multikultura/vol4/iss3/18