•  
  •  
 

Jurnal Kajian Stratejik Ketahanan Nasional

Abstract

As external oversight institution, Ombudsman Republic of Indonesia has 4 (four) unique and specific authorities. Besides undertaking mediation, conciliation and adjudication, delivery of recommendation/suggestion fulfill performance of Ombudsman Republic of Indonesia as endorsed by its law. This institution offers a non-legal and conflict-resolution mechanism pursuing solution to member of the public who do not satisfy with quality of public service delivered by whether central or local government. Key words: ombudsman, mediation, conciliation, adjudication, recommendation

References

Daftar Pustaka

Allewijn, D., 2013, Fair Play on Both Sides, Sdu Uitgevers, The Hague

Daim, Nuryanto, A, 2014, Hukum Administrasi: Perbandingan Penyelesaian Maladministrasi

Oleh Ombudsman dan Pengadilan Tata Usaha Negara, Penerbit Laksbang Justitia, Surabaya

Deutsch, Morton, 2000, “Justice and Conflict”, in The Handbook of Conflict Resolution : Theory and Practice, Morton Deutsch & Peter T Coleman (eds.), Jossey-Bass Publishers

Hakim, Adhar, 2015, “Fungsi dan Peran Ombudsman Republik Indonesia Perwakilan Nusa Tenggara Barat dalam mendorong Kepatuhan Pemerintah Daerah terhadap Undang-

Undang Nomor 25 Tahun 2009 tentang Pelayanan Publik”, Jurnal Kajian Hukum dan Keadilan, 1-18

Harris, Michael, 1999, “The Ombudsman and Administrative Justice”, in Administrative Justice In the 21st Century, Michael Harris & Martin Partington (eds.), Hart Publishing Oregon

Mayer, Bernard, 2000, The Dynamics of Conflict Resolution : A Practitioner’s Guide, Josey-Bass Publishers

Partnership Kemitraan bekerjasama dengan INCIS, 2005, Pengawasan Pelayanan Publik, Modul Pelatihan

Pearl, David, 1978, “Immigration and Asylum Appeals and Admin istrative Justice” in Administrative Justice in the 21st Century, Michael Harris & Martin Partington (eds.) Hart Publishing Oregon, 1999

Surachman, R.M, tanpa tahun, Anotasi Atas UU RI Nomor 37 Tahun 2008 tentang Ombudsman Republik Indonesia, naskah buku

Sujata, Anton, 2004, “Ombudsman : To Oversee Public Administration and To Combat Corruptive

Practices”, paper in a collection of paper compilation prepared by Antonius Sujata & RM

Surachman, What’s Ombudsman? Sujata, Anton & Surachman, R.M, tanpa tahun, “Comparative Study on the Ombudsman System in Africa and Europe”, paper in a collection of paper compilation prepared by Antonius

Sujata & RM Surachman, What’s Ombudsman? Tim Ombudsman Perwakilan Kalimantan Selatan, 2020, Menjadi Ombudsman : Perjalanan 1 Dekade, Penerbit Ombudsman RI

Bahasa Abstract

Sebagai lembaga pengawasan eksternal, Ombudsman Republik Indonesia memiliki 4 (empat) kewenangan yang unik dan spesifik. Selain melakukan mediasi, konsiliasi dan ajudikasi, penyampaian rekomendasi/saran memenuhi kinerja Ombudsman Republik Indonesia sebagaimana disahkan oleh undang-undangnya. Lembaga ini menawarkan mekanisme non-hukum dan penyelesaian konflik untuk mencari solusi bagi anggota masyarakat yang tidak puas dengan kualitas pelayanan publik yang diberikan baik oleh pemerintah pusat maupun daerah. Kata kunci: ombudsman, mediasi, konsiliasi, ajudikasi, rekomendasi

Share

COinS