Abstract
The purpose of this research is to analyze the impact of Conditional Social Assistance of Program Keluarga Harapan (PKH) on School Age Educational Participation in Indonesia. Population in this research were all household (HH) with children aged 7 to 18 years. Data was obtained from the National Socio-Economic Survey in 2018 and 2018 Village Potential. Data refers to the use of Net Enrollment Rate (NER). Data was clustered into the group of ES, ES-JHS, and ES-SHS. Technical analysis used is binary logistic regression. The results indicate that PKH has an effect in increasing the School Age Educational Participation in Indonesia.
Bahasa Abstract
Tujuan penelitian ini untuk mengetahui dampak Bantuan Sosial Program Keluarga Harapan (PKH) terhadap partisipasi pendidikan anak usia sekolah di Indonesia. Populasi penelitian ini adalah rumah tangga yang memiliki anak usia sekolah 7 hingga 18 Tahun. Pengumpulan data didapatkan melalui SUSENAS tahun 2018 dan data BPS Potensi Desa (PODES) tahun 2018 untuk variabel sarana pendidikan. Dilakukan pengelompokkan data yang mengacu pada penggunaan Angka Partisipasi Murni (APM). Kelompok data tersebut diantaranya kelompok SD, kelompok SD-SMP, dan kelompok SD-SMA. Teknis analisis menggunakan regresi logistik biner. Hasil penelitian menunjukkan bahwa PKH memiliki pengaruh terhadap partisipasi pendidikan anak usia sekolah di Indonesia.
References
Gruber, J. (2016). Public finance and public policy. 5thed. New York : Worth Publishers.
Hadna, A. H., & Kartika, D. (2017). Evaluation of poverty alleviation policy: Can conditional cash transfers improve the academic performance of poor students in Indonesia? Cogent Social Sciences, 3(1). https://doi.org/10.1080/23311886.2017.1295548
Horngren, P. (1993). Pengantar Akutansi Manajemen Edisi 6. Jakarta: Erlangga.
Hosmer Jr, D. W., Lemeshow, S., & Sturdivant, R. X. (2013). Applied logistic regression. Wiley : John Wiley & Sons. (Volume 398 Wiley Series in Probability and Statistics)
Hossain, N. (2010). School exclusion as social exclusion: The practices and effects of a conditional cash transfer programme for the poor in Bangladesh. Journal of Development Studies, 46(7), 1264–1282. https://doi.org/10.1080/00220388.2010.487096
Husaini, M. ( 2014). Pemanfaatan teknologi Informasi dalam Bidang Pendidikan ( E-education). Jurnal Mikrotik, Vol. 2 (1).
Jones, T. H. (1985). Introduction to school finance: Technique and social policy. Prentice Hall.
Marryono Jamun, Y. (2018). Dampak Teknologi Terhadap Pendidikan. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan MISSIO, 10 (1), 48-52.
Munadi,S.,&Listyanto, A.D.(2013). Pengaruh Pemanfaatan Internet, Lingkungan Dan Motivasi
Terhadap Prestasi Belajar Siswa Smk. Jurnal Pendidikan Vokasi, 3 (3), 293-306.
Musgrave, R. A., & Peacock, A. T. (1958). Classics in the Theory of Public Finance. In Classics in the Theory of Public Finance. Palgrave Macmillan UK. https://doi.org/10.1007/978-1-349-23426-4
Nazara, S. & Rahayu, S.K. (2013). Program Keluarga Harapan (PKH): Program Bantuan Dana Tunai Bersyarat di Indonesia. Bantuan Dana Tunai Bersyarat di Indonesia.
Pedoman Pelaksanaan Program Keluarga Harapan Tahun 2021. (2021). Kementerian Sosial Republik Indonesia.
Pramana, I. G. A. C., Yasa, I. G. W. M., & Karmini, N. L. (2017). Pengaruh Faktor Ekonomi, Sosial Dan Demografi Terhadap Pendidikan Anak Nelayan Di Kabupaten Badung. Piramida Vol. XIII No.1: 51-58
Rohaeni, N. E., & Saryono, O. (2018). Implementasi Kebijakan Program Indonesia Pinta (PIP) Melalui Kartu Indonesia Pintar (KIP) dalam Upaya Pemerataan Pendidikan. Indonesian Journal of Education Management and Administration Review. Vol. 2 (1).
Rohman, A. (2009). Memahami pendidikan & ilmu pendidikan. ed.1., cet.1. Yogyakarta : LaksBang Mediatama bekerja sama dengan Kantor Advokat" Hufron & Hans Simaela".
Suharto, E., & Thamrin, D. (n.d.). Program Keluarga Harapan (Pkh): Memotong Mata Rantai Kemiskinan Anak Bangsa The Family Hope Program: Breaking The Chains of Poverty In Our Lives.
Takerubun, C., Marsisno, W. (2020). Pengaruh Faktor keluarga terhadap Partisipasi Pendidikan Anak Usia Dini di Papua Barat. Seminar Nasional Official Statistics 2020 In The New Normal : A Challenge of Big Data and Official Statistics.
Todaro, M. P. dan S. C. S. (2004). Pembangunan Ekonomi di DuniaKetiga, Edisi kedelapan. Jakarta : Erlangga .
Tullao, T., & Rivera, J. P. (2009). Economic, demographic, and other factors affecting school participation among children in urban and rural households: The case of Pasay and Eastern Samar. Policy Brief, 2(6).
Ulbrich, H. H. (2003). Public Finance in Theory and Practice .Second edition. New York : Routledge.
Widiansyah, A. (2017). Peran Ekonomi dalam Pendidikan dan Pendidikan dalam Pembangunan Ekonomi. Cakrawal Vol. XVII, No. 2.
World Bank. (2010).
World Bank. (2018).
Recommended Citation
Vianti, Devi Irma and Fauziah, Fauziah
(2023)
"Analisis Pengaruh Bantuan Sosial Bersyarat Program Keluarga Harapan terhadap Partisipasi Pendidikan Anak Usia Sekolah di Indonesia,"
Jurnal Kebijakan Ekonomi: Vol. 18:
No.
2, Article 2.
DOI: 10.21002/jke.2023.07
Available at:
https://scholarhub.ui.ac.id/jke/vol18/iss2/2
Included in
Adult and Continuing Education Commons, Economic Policy Commons, Education Economics Commons, Education Policy Commons, Elementary Education Commons, Other Public Affairs, Public Policy and Public Administration Commons, Public Economics Commons