"Promotion and Marketing Role in Increasing The Amount of Umrah Package Sales at PT Turisina Buana Tour and Travel" by Dyandra Shafa Quamila
  •  
  •  
 

Journal of Indonesian Tourism and Policy Studies

Abstract

This study examines the role of promotion and marketing in increasing the sales of Umrah packages at PT Turisina Buana Tour and Travel. The aim of this research is to explore how promotional activities and marketing strategies implemented through social media can enhance the number of Umrah pilgrims, as well as to identify the supporting and inhibiting factors affecting their effectiveness. A qualitative approach was employed, with data collected through observation and in-depth interviews involving the Director of PT Turisina Buana and a customer who has used the company’s services. The findings indicate that social media promotion, supported by the application of marketing mix strategies and effective promotional elements, significantly contributes to improving the company's image and increasing the number of Umrah pilgrims. Nonetheless, several factors were identified that influence implementation, including supporting factors such as ease of information access and inhibiting factors such as limited human resources for managing social media. These insights may serve as a basis for evaluating and enhancing the company's promotional strategies in the future.

Bahasa Abstract

Penelitian ini membahas peran promosi dan pemasaran dalam meningkatkan jumlah penjualan paket umrah di PT Turisina Buana Tour and Travel. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui bagaimana peran promosi dan strategi pemasaran melalui media sosial dapat meningkatkan jumlah jamaah umrah, serta mengidentifikasi faktor pendukung dan penghambat dalam penggunaannya. Metode yang digunakan adalah pendekatan kualitatif dengan teknik pengumpulan data melalui observasi dan wawancara mendalam dengan Direktur PT Turisina Buana dan satu orang konsumen. Hasil penelitian menunjukkan bahwa promosi melalui media sosial dengan penerapan strategi bauran pemasaran dan unsur-unsur promosi yang tepat terbukti efektif dalam meningkatkan citra perusahaan dan jumlah jamaah umrah. Namun demikian, dalam penerapannya ditemukan beberapa faktor pendukung seperti kemudahan akses informasi, serta faktor penghambat seperti keterbatasan sumber daya manusia dalam pengelolaan media sosial. Temuan ini dapat menjadi bahan evaluasi bagi perusahaan untuk mengoptimalkan strategi promosi di masa mendatang..

References

Afidah Nurul Vivi, Romli Syahril. (2019). Strategi Pemasaran Paket Ibadah Haji dan Umroh Dalam Merekrut Jamaah di PT. Sela Express Tour Kota Pekanbaru. Riau: Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau.

Alyatalatthaf, MDM. (2022). Tempo’s Watchdog Journalism toward the Indonesian Government’s Policy on COVID-19. Jurnal ASPIKOM, 7(1), 44-60.

Chaffey, D., & Ellis-Chadwick, F. (2019). Digital Marketing (7th ed.). Harlow: Pearson Education Limited.

Kotler, P., & Keller, K. L. (2016). Marketing Management (15th ed.). New Jersey: Pearson Education.

Nazaruddin Nasrun H.M, Hidayat Rahmat, Andreas Ricco. (2020 ). Analisis Strategi Pemasaran dan Pelayanan Dalam Upaya Peningkatan Kualitas Daya Saing Biro Perjalananhaji dan Umroh Prospektif Ekonomi Syari’ah. SOLO : PT. Makkah Multazam Safir dan Al Madinah

Rheza Fathur. (2019). Penerapan Sistem Promotion Mix pada Penjualan Sarapan Pagi Ketupat Gulai Pakih. Batam. Universitas Internasional Batam

Ryan, D. (2017). Understanding Digital Marketing: Marketing Strategies for Engaging the Digital Generation (4th ed.). London: Kogan Page.

Sasmita, R. (2021). Strategi Digital Marketing dalam Meningkatkan Daya Saing UMKM di Era Industri 4.0. Surabaya: CV. Lintang Media.

Setiadi, N. J. (2018). Perilaku Konsumen dan Implikasinya pada Strategi Pemasaran. Jakarta: Kencana.

Syukriyah Tika. (2015). Strategi Promosi PT. Lintas Iskandaria Tours Dalam Meningkatkan Jumlah Jama’ah Umrah. Jakarta : PT. Lintas Iskandaria Tours.

Tuten, T. L., & Solomon, M. R. (2018). Social Media Marketing (3rd ed.). Thousand Oaks: SAGE Publications.

Share

COinS