Journal of Indonesian Tourism and Policy Studies
Abstract
Youtube provides features for its users to upload and watch other users' videos. PT. Talenta Entertainment utilizes YouTube to upload creative videos of each talent that has been produced. In addition, in addition to the right media, creative and interesting content also needs to be distributed at the right time so that the upload time is right with the free time of the audience segment. Therefore, the content upload scheduling strategy plays an important role in finding the right time for the audience segment so that it can increase the number of views that have been uploaded. The purpose of this study was to determine the content upload scheduling strategy to increase the number of views of creative talent content at PT Talenta Entertainment. The method used is a qualitative descriptive research method with data collection techniques through interviews, observations, and literature studies. The results of this study indicate that the scheduling strategy implemented by PT Talenta Entertainment has proven to be quite significant in increasing the number of views.
Bahasa Abstract
Youtube menyediakan fitur bagi penggunanya untuk mengunggah dan menonton video pengguna lainnya. PT. Talenta Entertainment memanfaatkan youtube untuk mengunggah video kreatif setiap talenta yang telah diproduksi. Selanjutnya, selain media yang tepat, sebuah konten yang kreatif dan menarik juga perlu disebarkan di waktu yang tepat sehingga waktu unggahnya tepat dengan jam luang segmen penontonnya. Oleh karena itu, strategi penjadwalan unggah konten berperan penting dalam menemukan ketepatan waktu segmen penonton sehingga dapat meningkatkan jumlah tayangan yang telah diunggah. Tujuan penelitian ini untuk mengetahui strategi penjadwalan unggah konten untuk meningkatkan jumlah tayangan konten kreatif talenta pada PT Talenta Entertainment. Metode yang digunakan ialah metode penelitian kualitatif deskriptif dengan teknik pengumpulan data secara wawancara, observasi, dan studi literatur. Hasil dari penelitian ini menunjukkan bahwa strategi penjadwalan yang diterapkan PT Talenta Entertainment terbukti cukup signifikan meningkatkan jumlah tayangan.
References
Alyatalatthaf, MDM. (2022). Pelatihan Basic Skills Menjadi Vlogger untuk Siswa-siswi SMA Santu Petrus Pontianak. ABDIMAS: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 3(2).
Afiyanti Y & Imami Nur Rachmawati. (2014). Metode Penelitian Kualitatif dalam Riset Keperawatan. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.
Anthony, Mayfield. (2008). What is Social Media.
Asri, N, F. (2017). Pengaruh Manajemen Talenta Terhadap Kinerja Karyawan pada PT. Kharisma Bersama Nusantara
Baker K, Trietsch D. (2009). Safe Scheduling: Settingdue dates in single-machine problems. Armenia: Europan Journal of Operational Research
Danis Puntoadi. (2011) Menciptakan Penjualan Melalui Sosial Media. Jakarta : Elex Media Komputindo.
Fandy, Tjiptono. (2016). Service, Quality & Satisfaction. Yogyakarta: Andi.
Faiqah. F et al. (2016). Youtube sebagai Sarana Komunikasi bagi Komunitas Makassarvidgram
Fukuyama, Mayumi. (2018). Society 5.0: Aiming for a New Human-Centered Society. Japan: Japan SPOTLIGHT.
Husen, Abrar. (2011). Manajemen Proyek: Perencanaan, Penjadwalan, dan Pengendalian Proyek. Yogyakarta: Andi.
Hasher, Lustig & Zacks, R. (2007). Inhibitory Mechanisms and the Control of Attention
Nanji, Jung. (2007). Sources of Creativity and Strength in the Digital Content Industry in Seoul.
Mangusho, Y. S., Murei, R. K., & Nelima, E. (2015). Evaluation of Talent Management on Employees Perfomances in Beverage Industry: A Case of Delmonte Kenya Limitied. Thika: International Journal of Humanities and Social Science.
Nasrullah, Rulli. (2015). Media Sosial Perspektif Komunikasi, Budaya dan Sosioteknologi.Bandung: Simbiosa Rekatama Media.
Nisa, AN. (2016). Analisis User Experience Media Sosial Mindtalk.
Oladapo, V. (2014). The Impact of Talent Management on Retention. Virginia: Journal of Business Studies Quarterly.
Pinedo, M. L. (2016). Scheduling: Theory, Algorithms, anad Systems. New York: Springer.
Simarmata, Janner. (2010). Rekayasa Web. Yogyakarta: Andi.
Sugiono, Shiddiq. (2020). Industri Konten Digital dalam Perspektif 5.0, Banten: Jurnal Ilmu Pengetahuan dan Teknologi Informasi)
Sugiyono. (2015) Metode Penelitian Pendidikan: (Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif dan R&D). Bandung: Alfabeta.
Sukoco, Iwan & Fadillah, AR. (2016). Analisis Strategi Manajemen Talenta Menggunakan Pendekatan Kompetensi Organisional pada PT Pindad.
Suharmono. (2016). Pengaruh pertukaran Pemimpin Anggota(LMX) terhadap kinerja karyawan dengan kepuasan kerja dan keterlibatan kerja sebagai variabel Mediasi. Semarang: Diponegoro Journal of Management.
Rachmawati, M. (2014). Strategi untuk Menerapkan Talent Management dalam perusahaan
Utami, Betty & Kafabih Abdullah.(2021). Sektor Pariwisata Indonesia di Tengah Pandemi Covid-19. Surabaya: Jurnal Dinamika Pembaca.
Vamsi, Kanuri et al. (2018). Scheduling Content on Social Media: Theory, Evidence, and Application
Van, Djick & Poell. (2013). Understanding Social Media Logic
Zed, M. (2004) Metode Penelitian Kepustakaan. Jakarta : Yayasan Obor Indonesia.
Recommended Citation
Dermawan, Paris
(2025)
"YouTube Upload Scheduling Strategy for Improving the Video Quantity and Audiences' Segmentation Accuracy at PT Talenta Entertainment,"
Journal of Indonesian Tourism and Policy Studies: Vol. 9:
Iss.
1, Article 2.
DOI: 10.7454/jitps.v9i1.1130
Available at:
https://scholarhub.ui.ac.id/jitps/vol9/iss1/2