"Constraints of PT. Dyandra Promosindo Sales Division in Arranging The Indonesia International Motor Show 2023" by Syahadam Muhamad Irfan
  •  
  •  
 

Journal of Indonesian Tourism and Policy Studies

Abstract

Tourism is a journey that is carried out by someone for a while and is carried out from one place to another. with tourists, business suppliers, government of tourist destinations and local communities of tourist destinations. The tourism industry is a fairly broad industry, one of the industries included in the tourism industry is the MICE industry. MICE is one of the fastest growing industries in the world. The development of MICE occurred because of the company's need to hold meetings with the aim of expanding the company's business. MICE and the tourism industry cannot be separated because the definition of MICE relates to tourism activities. An event in Indonesia that is quite well- known is the Indonesia International Motorshow. Indonesia International Motorshow is the biggest automotive event in Indonesia. IIMS has developed into the largest automotive exhibition in Indonesia, after going through a long transformation process including several name changes, GAIKINDO Auto Expo then showed extraordinary success when Dyandra Promosindo started holding the event in 2000. there are obstacles that must be faced and the organizer must prepare ways to overcome them.

Bahasa Abstract

Pariwisata adalah suatu perjalanan yang dilakukan oleh seseorang untuk sementara waktu dan diselenggarakan dari suatu tempat ke tempat lainnya.. Industri pariwisata merupakan salah satu industri yang memiliki keterkaitan yang kuat dengan sektor lain, karena pariwisata bisa dikatakan sebagai gabungan fenomena dan hubungan timbal balik akibat adanya interaksi dengan wisatawan, supplier bisnis, pemerintah tujuan wisata serta masyarakat daerah tujuan wisata. Industry pariwisata merupakan industry yang luamayan luas, salah satu industry yang termasuk kedalam industri pariwisata adalah industri MICE. MICE adalah salah satu industri paling berkembang sangat pesat didunia. Perkembangan MICE terjadi karena kebutuhan perusahaan untuk melakukan pertemuan dengan tujuan memperluas bisnis perusahaan. MICE dan industri pariwisata tidak dapat dipisahkan karena definisi MICE berhubungan dengan kegiatan pariwisata. Event di Indonesia yang cukup terkenal ialah Indonesia International Motorshow. Indonesia International Motorshow sebuah event otomotif terbesar di Indonesia. IIMS telah berkembang menjadi pameran otomotif terbesar di Indonesia, setelah melalui proses transformasi yang cukup panjang termasuk beberapa kali pergantian nama, GAIKINDO Auto Expo kemudian menunjukan kesuksesan yang sangat luar biasa ketika Dyandra Promosindo mulai menyelenggarakan event tersebut pada tahun 2000. Namun saat berjalannya suatu event pasti adanya kendala yang harus dihadapi dan pihak organizer harus mempersiapkan cara untuk mengatasinya.

References

Any Noor, M. (2013). Peran Event Organizer Dalam Dunia Pariwisata. Jurnal Hospitality dan Manajemen Jasa.

Alyatalatthaf, M., & Putri, N. (2022). Tempo’s Watchdog Journalism toward the Indonesian Government’s Policy on COVID-19. Jurnal ASPIKOM, 7(1), 44-60. doi:http://dx.doi.org/10.24329/aspikom.v7i1.1039

Ciptono, W. S. (2019). An Analysis of the Implementation of Sales Promotion in the Indonesian Event Industry. International Journal of Applied Business and Economic Research.

Davidson, R. (2018). MICE tourism: A descriptive review. In Handbook of Research on Global Hospitality and Tourism Management. IGI Global.

Forum, W. E. (2021). The Travel and Tourism Competitiveness Report 2021. Retrieved from https://www.weforum.org/reports/the-travel-tourism-competitiveness- report-2021.

Hasanah, H. (2017). Teknik-Teknik Observasi (Sebuah Alternatif Metode Pengumpulan Data Kualitatif Ilmu-Ilmu Sosial) . Semarang.

Kumar, A. (2016). Challenges and Solutions for Organizing Auto Shows in India. Journal of Business and Management Research.

Kotler, P. &. (2016). Marketing management (15th ed.). Pearson.

Luturlean, Bachruddin Saleh, S.E.,M.M, Dr. Sukmadi, S.E.,M.M, Dr. ER Ummi Kalsum, MM. Par., CHM, Dr. Lien Maulina, S.Sos.,M.Pd, A. Mad.Par., CHE, & Djauhar Arifin, S.ST.Par, M.M. (2019). Strategi Bisnis Pariwisata . books.google.com.

Nursiyam, F., & Dr. Anne Ratnasari, Dra., M.Si. (2018). Strategi Event Organizer dalam Menyelenggarakan Pameran.

Prayogo, D. (2018). Pariwisata dan Kontribusinya Terhadap Perekonomian Indonesia. Jurnal Pariwisata Terapan.

Pujaastawa, I. B. (2016). Teknik Wawancara Dan Observasi Untuk Pengumpulan Bahan Informasi . Bali.

Purwono. (n.d.). Studi Kepustakaan. Yogyakarta

Septemuryantoro, S. A., & Dima, C. C. (2018). Pembelajaran Wisata Mice (Meeting, Incentive, Conference And Exhibition) Untuk Menciptakan Sdm Mice Di Kalangan Mahasiswa Perhotelan Universitas Dian Nuswantoro. Semarang.

Share

COinS