Journal of Indonesian Tourism and Policy Studies
Abstract
This study aims to analyze and evaluate the effectiveness of Sundanese cultural education strategies implemented at SMA 1 Depok. This research uses a qualitativeapproach with data collection techniques in the form of observation, interviews, and documentation studies. The respondents of the study were students and teachers at SMA1 Depok who were involved in Sundanese cultural education programs. The results showed that the Sundanese cultural education strategy implemented at SMA 1 Depok has succeeded in increasing students' understanding of Sundanese culture. Students show a high interest in learning Sundanese culture and expressing it in various cultural activities at school. Teachers also find it helpful with this program and state that this program can help increase students' interest in learning Sundanese culture.
Bahasa Abstract
Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis dan mengevaluasi efektivitas strategi edukasi kebudayaan Sunda yang diterapkan di SMA 1 Depok. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif dengan teknik pengumpulan data berupa observasi, wawancara, dan studi dokumentasi. Responden penelitian adalah siswa dan guru di SMA 1 Depok yang terlibat dalam program edukasi kebudayaan Sunda. Hasil penelitian menunjukkan bahwa strategi edukasi kebudayaan Sunda yang diterapkan di SMA 1 Depok telah berhasil meningkatkan pemahaman siswa tentang kebudayaan Sunda. Siswa menunjukkan minat yang tinggi dalam mempelajari kebudayaan Sunda dan mengekspresikannya dalam berbagai kegiatan budaya di sekolah. Guru juga merasa terbantu dengan program ini dan menyatakan bahwa program ini dapat membantu meningkatkan minat siswa dalam mempelajari kebudayaan Sunda.
References
Alyatalatthaf, M. D. M. (2019). Seppuku dan Nilai-Nilai Bushido dalam Film “Letters from Iwo Jima”. Jurnal ILMU KOMUNIKASI, 16(2), 143–160. https://doi.org/10.24002/jik.v16i2.1500
Damanik, J. (2006). Perencanaan Ekowisata: Dari teori ke aplikasi. Yogyakarta: Thalia Publisher.
Koentjaraningrat. (1990). Pengantar ilmu antropologi. Jakarta: Rineka Cipta.
Marzali, A. (2014). Antropologi dan pembangunan Indonesia: Dari konsep ke implementasi. Jakarta: Kencana.
Mathieson, A., & Wall, G. (1982). Tourism: Economic, physical and social impacts. New York: Longman.
Pitana, I. G., & Gayatri, P. G. (2005). Sosiologi Pariwisata. Yogyakarta: Andi Offset.
Simanjuntak, T. (2017). Pengantar Pariwisata. Jakarta: Prenada Media.
Website Direktorat Sekolah Menengah Atas https://sma.kemdikbud.go.id/
Website SMA Negeri 1 Kota Depok Jawa Barat https://sman1depok.sch.id/
Recommended Citation
Al Asskari, Fernandez Rayhan
(2025)
"Sundanese Culture Education Strategy at SMAN 1 Depok,"
Journal of Indonesian Tourism and Policy Studies: Vol. 8:
Iss.
2, Article 4.
DOI: 10.7454/jitps.v8i2.1136
Available at:
https://scholarhub.ui.ac.id/jitps/vol8/iss2/4
Included in
Arts and Humanities Commons, Recreation, Parks and Tourism Administration Commons, Tourism Commons