•  
  •  
 

Journal of Indonesian Tourism and Policy Studies

Abstract

The great potential of music tourism has not been optimized in Indonesia. Meanwhile, music tourism is increasingly becoming one of the forms of new economic growth. The growth of music festival from year to year has also made the Indonesian people, especially the younger generation, make music as one of their needs and lifestyles. The number, diversity, and popularity of music festivals in Indonesia have grown tremendously. That’s why Indonesia needs to encourage tourism potentials, one of which is the potential of music festivals that plays a role in creating city image and city branding. This study seeks to see the potential of music tourism and the role of music festivals for city branding. This research is using descriptive methodology seeks to contribute to the development of tourism in Indonesia, by exploring a special interest in tourism, namely music tourism, which is still a new formula in tourism in Indonesia. In addition, it seeks to see the best practices of music festivals in several countries that have succeeded in building the image of the city. Then the DOT-BAS-POS brand and marketing strategy can be used for the creation and development of music tourism in Indonesia. Through this research, it is hoped that the city government, community and society, the tourism sector and universities can work together in the future to encourage and drive music tourism in various tourist destinations in cities in Indonesia by combining natural beauty and music festivals.

Bahasa Abstract

Potensi besar dari music tourism sejauh ini belum dioptimalkan di Indonesia. Sementara, music tourism kian menjadi salah satu yang membentuk pertumbuhan ekonomi baru. Pertumbuhan musik festival dari tahun ke tahun pun telah membuat masyarakat Indonesia khususnya generasi muda menjadikan musik sebagai salah satu kebutuhan dan gaya hidup. Jumlah, keberagaman dan popularitas festival musik di Indonesia bertumbuh luar biasa. Itu sebabnya Indonesia perlu mendorong potensi-potensi pariwisata, salah satunya adalah potensi dari festival musik, yang berperan salah satunya bagi penciptaan citra kota dan city branding. Penelitian ini berupaya melihat potensi music tourism, khususnya peran festival musik bagi pariwisata dan city branding. Penelitian yang menggunakan metodologi deksriptif ini berupaya memberikan kontribusi bagi pengembangan pariwisata di Indonesia, dengan menggali wisata minat khusus yakni music tourism yang masih merupakan formula baru dalam pariwisata di Indonesia. Selain itu, berupaya melihat best practices festival musik di beberapa negara yang berhasil membangun citra kota. Kemudian strategi branding dan pemasaran DOT-BAS-POS yang dapat dimanfaatkan untuk penciptaan dan pengembangan music tourism di Indonesia. Melalui penelitian ini, diharapkan pemerintah kota, komunitas dan masyarakat, sektor pariwisata serta perguruan tinggi dapat bekerja sama di waktu mendatang untuk mendorong dan menggerakkan music tourism di berbagai destinasi wisata di kota-kota Indonesia, dengan memadukan keindahan alam dan gelaran festival musik.

Share

COinS