•  
  •  
 

Journal of Indonesian Tourism and Policy Studies

Abstract

Indonesia is one of the well-known international tourist destinations, one of which is through its culinary diversity. The variety of culinary culture in Indonesia cannot be separated from the historical stories and characteristics of each region. With these peculiarities, Indonesian cuisine must of course receive special attention in the promotion process. In the world of culinary marketing, there is a concept known as gastronomy branding. This concept briefly means doing marketing communication activities about food. Mass media, especially films, can be a channel for mass communication to carry out this gastronomy branding activity. Through its reach, films can convey a gastronomy branding communication message to introduce Indonesian cuisine to a wide audience, both nationally and internationally. One of the Indonesian films that raises the culinary specialties of the archipelago is "Aruna & Her Palate". This research qualitatively, through literature study, will present a representation of gastronomy branding that is shown through the film "Aruna & Her Palate".

Bahasa Abstract

Indonesia merupakan salah satu destinasi wisata internasional yang dikenal, salah satunya, melalui keragaman kuliner yang dimiliki. Ragam budaya kuliner di Indonesia tak lepas dari runtutan kisah sejarah serta ciri khas dari masing-masing daerah. Dengan kekhasannya tersebut, kuliner Indonesia tentu harus mendapat perhatian khusus dalam proses promosinya. Dalam dunia pemasaran kuliner, dikenal sebuah konsep bernama gastronomy branding. Konsep ini secara singkat berarti melakukan aktivitas komunikasi pemasaran tentang makanan. Media massa, khususnya film, dapat menjadi saluran komunikasi massa untuk melakukan aktivitas gastronomy branding ini. Melalui daya jangkaunya, film dapat menyampaikan pesan komunikasi gastronomy branding untuk memperkenalkan kuliner Indonesia ke audiens yang luas, baik nasional maupun internasional. Salah satu film Indonesia yang mengangkat kuliner khas nusantara adalah “Aruna & Lidahnya”. Penelitian ini secara kualitatif, melalui studi literatur, akan menyajikan representasi gastronomy branding yang ditampilkan melalui film “Aruna & Lidahnya”.

Share

COinS