Journal of Indonesian Tourism and Policy Studies
MARKETING AND PROMOTION STRATEGIES IN INCREASING THENUMBER OF FOREIGN TOURISTS TO A THOUSAND ISLANDS
Abstract
This paper discusses the strategy carried out by the Tourism Office in promoting the Thousand Islands to foreign countries increase the number of foreign tourists' visit to the Thousand Islands. The Thousand Islands as one of the leading tourism object in Jakarta must be promoted and marketed to foreign countries. This study uses qualitative research and descriptive research with data collection techniques interviews and observations. The results of this study are to suggest and recommend other ways to promote the Thousand Islands to foreign countries and to see how the Thousand Islands itself in welcoming foreign tourists who visit the Thousand Islands. Based on the research results, the tourism office has promoted 4 pillars. There are 4 pillars of tourism promotion carried out by the Tourism Office, namely, famtrips, overseas events, sales missions, and festival participation. In addition to the promotion concept carried out by the Tourism Office, there was also the development of a marketing concept, namely the 4Ps (product, price, place, and promotion).
Bahasa Abstract
Penelitian ini membahas mengenai strategi yang dilakukan oleh Dinas Pariwisata dalam mempromosikan dan memasarkan Kepulauan Seribu ke Mancanegara dengan harapan dapat meningkatkan jumlah wisatawan asing ke Kepulauan Seribu. Kepulauan Seribu sebagai salah satu wisata unggulan yang ada di Jakarta menjadi wisata yang wajib dipromosikan dan dipasarkan ke Mancanegara. Penelitian ini menggunakan jenis penelitian kualitatif dan penelitian deskriptif dengan teknik pengumpulan data yaitu wawancara dan observasi. Hasil dari penelitian ini yaitu untuk menyarankan serta merekomendasikan cara-cara lain dalam mempromosikan Kepulauan Seribu ke Mancanegara serta melihat langsung kesiapan dari Kepulauan Seribu itu sendiri dalam menyambut wisatawan asing yang datang berkunjung ke Kepulauan Seribu. Berdasarkan hasil penelitian dinas parwisata tela melakukan promosi 4 pilar. Terdapat 4 pilar promosi pariwisata yang dilakukan Oleh dinas Pariwisata yaitu, famtrip, event ke luar negeri, sales mission, dan partisipasi festival. Selain konsep promosi yang dilakukan oleh Dinas Pariwisata lalu ada pula pengembangan konsep pemasaran yaitu 4P (product, price, place, and promotion).
Recommended Citation
Masaji, Enggar Panggalih and Priyanto, Priyanto
(2021)
"MARKETING AND PROMOTION STRATEGIES IN INCREASING THENUMBER OF FOREIGN TOURISTS TO A THOUSAND ISLANDS,"
Journal of Indonesian Tourism and Policy Studies: Vol. 6:
Iss.
1, Article 6.
DOI: 10.7454/jitps.v6i1.1110
Available at:
https://scholarhub.ui.ac.id/jitps/vol6/iss1/6