Journal of Indonesian Tourism and Policy Studies
Abstract
Bidding is an offer letter for MICE (meeting, incentive, convention, and exhibition) organizers made by MICE companies such as Event Organizers to compare prospective clients to select the Event Organizer to be selected as the host of the event. The purpose of this study is to find out what factors influence the success of a bidding event and how to succeed and win a bidding event. This research is descriptive research with a qualitative approach. The data used in this study were obtained utilizing observation, interviews, and literature study. This research was conducted during the Field Work Practice Program at PT. Astrindo Convex. The results of this study indicate that the factors that influence the success of bidding events are by paying attention to the bidding stages, namely, bidding requirements, bidding preparation, bidding implementation strategies, and the key to success implemented by PT. Astrindo Convex in bidding, namely by making video documentation to complete the portfolio, prioritizing 3 event sectors, maintaining relationships with clients, and each event team preparing things that need to be prepared during bidding such as communication techniques, product knowledge, negotiation techniques, and appearance.
Bahasa Abstract
Bidding adalah surat penawaran kepada penyelenggara MICE (meeting, incentive, convention, and exhibition) yang dibuat oleh perusahaan MICE seperti Event Organizer untuk membandingkan calon klien untuk memilih Event Organizer yang akan dipilih sebagai host acara. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui faktor-faktor apa saja yang mempengaruhi keberhasilan suatu event bidding dan bagaimana mensukseskan dan memenangkan suatu event bidding. Penelitian ini merupakan penelitian deskriptif dengan pendekatan kualitatif. Data yang digunakan dalam penelitian ini diperoleh dengan menggunakan observasi, wawancara, dan studi kepustakaan. Penelitian ini dilakukan pada saat Program Kerja Praktek di PT. Astrindo Cembung. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa faktor- faktor yang mempengaruhi keberhasilan kegiatan penawaran adalah dengan memperhatikan tahapan penawaran yaitu, persyaratan penawaran, persiapan penawaran, strategi pelaksanaan penawaran, dan kunci sukses yang dilaksanakan oleh PT. Astrindo Convex dalam bidding yaitu dengan membuat video dokumentasi untuk melengkapi portfolio, mengutamakan 3 sektor event, menjaga hubungan dengan klien, dan setiap tim event menyiapkan hal-hal yang perlu dipersiapkan saat bidding seperti teknik komunikasi, product knowledge, teknik negosiasi, dan penampilan.
Recommended Citation
Kansa Amran, Shifa Adinda; Auliya, Anisatul; and Sari, Dhiny Anjung
(2021)
"FACTORS AFFECTING SUCCESS BIDDING EVENT AT PT. ASTRINDO CONVEX,"
Journal of Indonesian Tourism and Policy Studies: Vol. 6:
Iss.
1, Article 3.
DOI: 10.7454/jitps.v6i1.1107
Available at:
https://scholarhub.ui.ac.id/jitps/vol6/iss1/3