•  
  •  
 

Journal of Indonesian Tourism and Policy Studies

Abstract

This paper describes the analysis of Indonesian tourism marketing process in the Repubic of Korea. The analysis started from the preparation process up till the implementation process; such as product instrument, instrument distribution, promotion instrument, public relations, and evaluation. It is revealed the obstacles of tourism marketing process the which has been done. Those are the lack of human resources, lack of marketing funds, and closed Korea Busan Indonesia Center. It also Explains the strategy of tourism marketing to increase of the number of Korean tourists to visit the country. Qualitative research was conducted in this final paper. The result of analysis shows that Indonesian tourism marketing in the Republic of Korea has not been done well because of the lack of human resources and the lack of the marketing funds.

Bahasa Abstract

Penelitian ini membahas mengenai analasis proses pemasaran pariwisata Indonesia di negara Korea Selatan, mulai dari perencanaannya hingga pelaksanaannya. Analisis dimulai dari tahap product istrument, distribution instrument, promotion instrument, public relations, sampai tahap evaluation. Di dalam tugas karya akhir ini juga diuraikan kendala – kendala yang ada dalam proses pemasaran pariwisata yang telah dilakukan. Kendala tersebut adalah kurangnya sumber daya manusia pariwisata yang terampil, kurang tersedianya dana pemasaran pariwisata negara, dan ditutupnya Kantor Kekonsuleran Republik Indonesia Busan. Selain itu, dijelaskan pula langkah pemasaran pariwisata yang tepat agar dapat menarik calon wisatawan ke Indonesia. Penelitian ini disusun dengan menggunakan penelitian pengumpulan data kualitatif. Hasil penelitian menjelaskan bahwa pemasaran pariwisata Indonesia di negara Korea Selatan belum berjalan dengan baik karena kurangnya sumber daya manusia pariwisata yang terampil dan kurangnya dana pemasaran yang tersedia.

Share

COinS