•  
  •  
 

Journal of Indonesian Tourism and Policy Studies

Abstract

Quality of service is one of the key in hospitality industry, one of which is service in a tourism object. This article discusses the optimization role of information center and gudiing in improving service quality at Bogor Botanical Garden (KRB). Through qualitative methods, the results of this study showed that the role of information center and guiding KRB in disseminating information aboutbotanical garden to the visitors plays a very important role that increases the number of tourists who come. Based on the analysis of five dimensions of excellent service, then in general has fulfilled all the dimensions of service in KRB, the dimensions of Reliability, Assurance, Tangibles, Empathy, and Responsiveness. Suggestions that can be given in this study is the need to improve the quality of human resources and human res

Bahasa Abstract

Kualitas pelayanan merupakan salah satu kunci dalam hospitality industry, yang salah satunyu adalah pelayanan dalam suatu obyek wisata. Artikel ini membahas tentang optimalisasi peran pusat informasi dan pemanduan dalam meningkatkan kualitas pelayanan di Kebun Raya Bogor (KRB). Melalui metode kualitatif, hasil kajian ini menunjukan bahwa peran pusat informasi dan pemanduan KRB dalam menyebarluaskan informasi tentang kebun raya kepada pengunjung berperan sangat penting sehingga meningkatkan jumlah wisatawan yang datang. Berdasarkan pada analisa lima dimensi pelayanan prima, maka secara umum telah terpenuhi seluruh dimensi pelayanan di KRB, yaitu dimensi Reliability, Assurance, Tangibles, Emphaty, dan Responsiveness. Saran yang dapat diberikan pada kajian ini adalah perlunya peningkatan kualitas komptensi SDM dan kuantitas SDM di bidang pemanduan sehingga kualitas pelayanan akan lebih optimal.

Share

COinS