•  
  •  
 

Journal of Indonesian Tourism and Policy Studies

Abstract

This manuscript describes the phenomenon of design collaboration model, multivillage approach for developing cultural tourism in Ngada Regency, East Nusa Tenggara. This paper aims to describe the existence of design as a tool for creating changes impacting sustainable livelihoods and develop products to strengthen the cultural tourism in the context of historical, social and cultural. “Experience Journey” as a reinforcement for the excavation of local values dedicated to the development of cultural tourism. Using an ethnographic approach and design thinking, the author can describe a series of memorable and meaningful activities as a touch of design and various product of collaboration that support the creation of values typical Ngada specific experience. During the implementation of IKKON’s program, indigenous communities in three traditional villages provide various responses ranging from designing “Experience Journey,” product prototyping a

Bahasa Abstract

Tulisan ini menjabarkan fenomena perancangan model desain kolaboratif dengan pendekatan multi-desa untuk pengembangan pariwisata budaya di Kabupaten Ngada, Nusa Tenggara Timur. Tulisan ini bertujuan untuk menjabarkan keberadaan desain sebagai alat perubahan yang berdampak yang menciptakan mata pencaharian berkelanjutan dan mengembangkan produk untuk memperkuat pariwisata budaya dalam konteks sejarah, sosial dan budaya. “Experience Journey” sebagai penguatan bagi penggalian nilai-nilai lokal yang didedikasikan dalam pengembangan pariwisata budaya untuk menjadi pintu masuk wisatawan mengenal Ngada lebih jauh lagi. Dengan menggunakan pendekatan etnografi dan design thinking, penulis dapat menjabarkan serangkaian aktivitas sebagai sentuhan desain dan aneka produk kolaborasi yang menunjang terciptanya nilai-nilai pengalaman yang spesifik khas Ngada. Pelaksanaan program Inovatif dan Kreatif melalui Kolaborasi Nusantara (IKKON), masyarakat di tiga desa adat memberikan respons beragam mulai dari proses merancang “Experience Journey,” pembuatan produk dan simulasi, serta evaluasi proses kolaborasi.

Share

COinS