•  
  •  
 

Journal of Indonesian Tourism and Policy Studies

Abstract

Museum as a center of cultural information could be an interesting place to visit. In fact, the museum is often looked as frightening space or even dull for society. The layouting of museum itself and less attraction perceived to be one of the reasons why people seldom visited museums. To make the museum into a pleasant place and visited by many tourists, it would require some strategies. The strategy itself certainly can be used as a tourist attraction to come to visit the museum. Various strategies undertaken by the museum, often manifested by convening various interesting activities program. These programs could be displayed as an art attraction, exhibitions, or held competitions with prizes. The National Museum is the main object in this paper. Under the slogan Goes to Museum, National Museum implemented the strategy by issuing various activity programs. The result of this study is to see how the implementation of the slogan Goes to Museum inherited into program activities. National Museum Indonesia is considered successful in increasing tourist visits museums in Jakarta. This was reflected in the number of program activities at the National Museum of Indonesia, which brings a lot of tourists, both domestic and foreign tourists. The main reason of the programs which carried by the National Museum of Indonesia, is how to package the educational content of history and culture in a fun way and not boring at all. National Museum of Indonesia aware that, through an interesting way, the information that have been provided will be more quickly understood by tourists, especially for students who come from various levels of education. National Museum of Indonesia through the slogan Goes to the museum, consistently brings programs interesting activities to increase tourists, especially tourists who traveled in Jakarta

Bahasa Abstract

Museum sebagai pusat informasi budaya, dapat dijadikan tempat yang menarik untuk didatangi. Pada kenyataannya, museum kerap menjadi momok yang menakutkan bahkan membosankan bagi masyarakat. Tata letak barang pameran dan atraksi yang minim dirasa menjadi salah satu alasan museum jarang dikunjungi. Untuk menjadikan museum menjadi tempat yang menyenangkan dan ramai dikunjungi oleh wisatawan, tentu membutuhkan berbagai strategi. Hal tersebut tentu dapat dijadikan sebagai daya tarik wisatawan agar datang mengunjungi museum. Berbagai strategi-strategi yang dilakukan oleh museum, seringkali diwujudkan dengan diselenggarakannya berbagai program kegiatan yang menarik. program-program tersebut dapat berupa pertunjukkan seni, pameran berkala, maupun dalam bentuk lomba-lomba berhadiah. Adalah Museum Nasional yang menjadi objek penelitian dalam karya ilmiah ini. Lewat slogan Goes to Museum, Museum Nasional menerapkan strategi dengan mengeluarkan berbagai programprogram kegiatan. Hasil dari penelitian ini adalah melihat bagaimana implementasi dari slogan Goes to Museum yang diturunkan kedalam program kegiatan. Museum Nasional Indonesia dirasa berhasil meningkatkan wisata kunjungan ke museum di Jakarta. Hal itu tercermin dari banyaknya program kegiatan di Museum Nasional Indonesia yang mendatangkan banyak wisatawan-wisatawan, baik wisatawan domestik maupun wisatawan mancanegara. Tujuan utama dari program-program yang dibawa oleh Museum Nasional Indonesia, adalah bagaimana mengemas konten edukasi sejarah dan budaya dengan cara yang lebih menyenangkan dan tidak membosankan. Museum Nasional Indonesia menyadari betul bahwa lewat cara yang menarik, informasi yang diberikan akan lebih cepat dipahami dan dicerna oleh wisatawan, terutama bagi para pelajar yang berasal dari berbagai jenjang pendidikan. Museum Nasional Indonesia lewat slogan Goes to Museum, dengan konsisten membawa program-program kegiatan yang menarik untuk meningkatkan wisatawan khususnya wisatawan yang berwisata di Jakarta.

Share

COinS