International Review of Humanities Studies
Abstract
This study examines the relationship between language choice, especially the use of the form of address gue lo, and the disclosure of the cultural identity of Javanese students at Universitas Indonesia. This study adopts a descriptive mixed-methods approach, combining quantitative and qualitative data collected through a survey of 52 Javanese student respondents. The results indicate that most respondents used the form of address gue lo when interacting with peers from outside Java, whereas alternative forms were more commonly used with other Javanese students. Correlation tests revealed a negative relationship between the intensity of gue lo usage and the desire to express cultural identity. That is, the higher the desire to show Javanese identity, the less frequently gue lo was used. The findings imply that language choice serves both as an adaptation strategy and a means of asserting identity in multicultural interactions. These findings can be used as a basis for further research to explore the relationship between language as a form of representation and its influence on social dynamics within diverse societies such as Indonesia.
Bahasa Abstract
Penelitian ini bertujuan untuk mengkaji hubungan antara pemilihan bahasa, khususnya penggunaan kata sapaan gue lo, dan pengungkapan identitas kultural mahasiswa asal Jawa di Universitas Indonesia. Metode yang digunakan adalah deskriptif-campuran (kuantitatif-kualitatif) dengan teknik survei terhadap 52 responden mahasiswa Jawa. Hasil penelitian menunjukkan bahwa sebagian besar responden menggunakan sapaan gue lo saat berinteraksi dengan teman dari luar Jawa, sementara sapaan lain lebih dominan digunakan dengan teman sesama Jawa. Uji korelasi mengungkapkan hubungan negatif antara intensitas penggunaan gue lo dan keinginan untuk mengekspresikan identitas kultural. Artinya, semakin tinggi keinginan untuk menunjukkan identitas Jawa, semakin rendah penggunaan gue lo. Temuan tersebut mengimplikasikan bahwa pemilihan bahasa merupakan strategi adaptasi sekaligus upaya penegasan identitas dalam interaksi multikultural. Dengan temuan tersebut dapat dijadikan dasar untuk penelitian lebih lanjut untuk mendalami kaitan bahasa sebagai representisasi dan pengaruhnya dalam dinamika sosial di masyarakat yang beragam seperti di Indonesia.
References
Amaliya, R. R., & Mulyajati, E. (2015). Kecenderungan Penggunaan Bahasa Sebagai Identitas Intelektual Kalangan Selebritas Indonesia. Prosiding Seminar Nasional Sosiolinguistik-Dialektologi (pp. 298-205). Depok: Departemen Linguistik FIB UI dan PPKB.
Asih, dkk. (2023). Sikap Generasi Muda terhadap Penggunaan Bahasa Bali Pada Masyarakat Desa Werdhi Agung Kecamatan Dumoga Tengah Kabupaten Bolaang Mongondow. Kompetensi: Jurnal Ilmiah Bahasa dan Seni. 3 (6), 2375-2382.
Astuti, Tri. (2019). Sikap dan Pemertahanan Bahasa Indonesia di Kalangan Akademisi (Tinjauan Deskriptif terhadap Fenomena Pemakaian Bahasa Indonesia). Prosiding Seminar Nasional Bulan Bahasa (Semiba) 2019. 154-163
Chaer, A., & A., L. (2010). Sosiolinguistik: Perkenalan Awal. Jakarta: Rineka Cipta.
Creswell J. W. (2016). Research design pendekatan kualitatif, kuantitatif dan campuran. Yogyakarta: Pustaka Belajar.
Evans, M.., & Liu, Yongcan. (2018). The Unfamiliar and the Indeterminate: Language, Identity and Social Integration in the School Experience of Newly-Arrived Migrant Children in England. Journal of Language, Identity & Education, 17, 152-167. http://doi.org/10.1080/15348458.2018.1433043
Fasold, R. (1984). The Sociolinguistics of Society. Oxford: Basil Blackwell.
Firmanto, W. Z. (2014). Sikap Bahasa Masyarakat Kota Surabaya terhadap Bahasa Jawa Dialek Surabaya dan Bahasa Jawa Dialek Sala-Yogyakarta. Depok: Universitas Indonesia.
Gumperz, J., & Gumperz, C. (1982). Language and Social Identity. Cambrigde: Cambrigde University Press.
Hamid, M.., & Jahan, I.. (2015). Language, Identity, and Social Divides: Medium of Instruction Debates in Bangladeshi Print Media. Comparative Education Review, 59, 75-101. http://doi.org/10.1086/679192
Hogg, M.., Abrams, D.., & Brewer, M.. (2017). Social identity: The role of self in group processes and intergroup relations. Group Processes & Intergroup Relations, 20, 570 - 581 . http://doi.org/10.1177/1368430217690909
Kushartanti, & Yuwono, U. (2007). Pesona Bahasa: Langkah Awal Memahami Linguistik. Jakarta: PT. Gramedia Pustaka Utama.
Mitchell, R.., Tracy-Ventura, Nicole., & McManus, Kevin. (2017). Anglophone Students Abroad: Identity, Social Relationships, and Language Learning. http://doi.org/10.4324/9781315194851
Noor, J. (2011). Metode Penelitian. Jakarta: PT. Bhuana Ilmu Populer.
Nurfarida, L., & Solihat, I. (2015). Perwujudan Identitas Lokal dalam Keragaman Bahasa Daerah. Studi Kasus Penggunaan Bahasa Siswa Pondok Pesantren Modern Assa'adah Cikeusal, Serang. Prosiding Seminar Nasional Sosiolonguistik-Dialektologi (pp. 209-218). Depok: Departemen Linguistik FIB UI dan PPKB.
Open Data IKM UI. (2019, Juli Selasa). Retrieved from Data Mahasiswa UI Berdasarkan Asal Daerah: https://data.bem.ui.ac.id/mk/dataset/data-mahasiswa-baru-ui-2017-berdasarkan-asal-daerah/resource/b4c62921-8315-40a7-b121-41a4e2a0eee2
Sudaryanto. (2015). Metode dan Aneka Teknik Analisis Bahasa: Pengantar Penelitian Wahana Kebudayaan secara Linguistik. Yogyakarta: Duta Wacana University Press.
Suhardi, B. (1996). Sikap Bahasa: Telaah Eksploratif atas Sekelompok Mahasiswa di Jakarta. Depok: Fakultas Sastra Universitas Indonesia.
Suharyo. (2018). Nasib Bahasa Jawa dan Bahasa Indonesia dalam Pandangan dan Sikap Bahasa Generasi Muda Jawa. Nusa: Jurnal Ilmu Bahasa dan Sastra. 13 (2). 244-255.
Sulistyo, & Basuki. (2006). Metode Penelitian. Jakarta: Wedatama Widya Sastra.
Ting-Toomey, S. (1999). Communicating Across Cultures. New York: The Guilford Press.
Recommended Citation
Rahmawanto, Dwi
(2025)
"“GUE LO”: FORM OF ADDRESS AS A STRATEGY FOR NEGOTIATING CULTURAL IDENTITY,"
International Review of Humanities Studies: Vol. 10:
No.
2, Article 6.
DOI: 10.7454/irhs.v10i2.1383
Available at:
https://scholarhub.ui.ac.id/irhs/vol10/iss2/6
Included in
Anthropology Commons, Linguistics Commons, Philosophy Commons, Urban Studies and Planning Commons
