•  
  •  
 

Abstract

Previous research found that the individual trademark system has not been effectively utilized to support the business of batik Smal Medium Enterprises (SMEs), particularly in several batik industry centers in Java, namely Bantul in Yogyakarta province, Kauman in Pekalongan and Laweyan in Solo. However, the fact that those SMEs gather in a community, organization, or kinships bring potentials for development of collective trademarks, which can address the problems that individual trademark cannot anticipate. The development of collective trademark can also be a strategy to anticipate the free-trade ‘attack,’ i.e. imported textiles with batik patterns/motifs; which are not the original Indonesian batik. In regards to that, Indonesian batik SMEs need to be nurtured and encouraged to register their own collective trademarks and to build their branding infrastructure, through local batik community’s standardization, and collective batik labeling. This present research focuses on the development of collective trademark utilization by one longknown batik community in Kampung Batik Laweyan, Solo, as a strategy to enable them to compete with imported batik-printed textiles, as well as to protect their traditional batik cultural heritage.

Bahasa Abstract

Hasil penelitian sebelumnya menunjukkan bahwa sistem merek individual belum secara efektif digunakan untuk mendukung Usaha Kecil Menengah (UKM) yang bergerak di industri batik, khususnya di beberapa pusat industri batik di Jawa, yakni Bantul di Daerah Istimewa Yogyakarta, Kauman di Pekalongan dan Laweyan di Solo. Namun demikian, fakta bahwa UKMUKM batik tersebut berkumpul dalam sebuah komunitas, organisasi atau dalam hubungan kekerabatan, menunjukkan adanya potensi untuk mengembangkan merek kolektif, yang mana dapat digunakan untuk menyelesaikan permasalahan yang tidak dapat diatasi oleh sistem merek individual. Dengan mengembangkan merek kolektif, hal ini juga dapat menjadi sebuah strategi untuk mengantisipasi serangan perdagangan bebas. Misalnya tekstil impor dengan pola batik; yang sebenarnya bukanlah termasuk batik asli Indonesia. Sehubungan dengan hal tersebut, UKM-UKM batik Indonesia harus diayomi dan dihimbau untuk mendaftarkan merek kolektif mereka dan untuk membangun prasarana pemasaran, melalui standarisasi komunitas batik lokal dan pendaftaran merek kolektif. Penelitian yang dibahas dalam artikel ini berfokus pada perkembangan penggunaan merek kolektif oleh sebuah komunitas batik yang telah lama terbentuk di Kampung Batik Laweyan, Solo, sebagai sebuah strategi untuk dapat bersaing dengan tekstil berpola batik yang diimpor, sekaligus sebagai upaya perlindungan atas warisan tradisional budaya batik.

References

Legal Documents Indonesia. Undang-Undang tentang Merek (Law regarding Trademarks). UU No. 15 Tahun 2001, LN No. 110 Tahun 2001 (Law No. 15 Year 2001, SG No. 110 Year 2001). Books Butt, Simon. “Intellectual Property in Indonesia: A Problematic Legal Transplant” in Indonesia: Law and Society. Edited by Tim Lindsey. Sydney: Federation Press, 2008. Peukert, Alexander. “The Competitive Significance of Collective Trademarks” in Individualism and Collectiveness in Intellectual Property Law. Edited by Jan Rosén. Cheltenham: Edward Elgar Publishing, 2011. Singleton, Jr., Royce. et.al. Approaches to Social Research. Oxford: Oxford University Press: 1998. Soekanto, Sorejono. Pengantar Penelitian Hukum. Depok: UI-Press, 2007.

Articles Gangjee, Dev. “Quibbling Siblings: Conflicts Between Trademarks and Geographical Indications.” Chicago-Kent Law Review Vol. 82 No. 2 (January 2007): 1253-1291. Jaszi, Peter. “Traditional Culture: A Step Forward for Protection in Indonesia.” Washington College of Law Research Paper No. 2010-16 (May 2010). http:// papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=1617245. Kusumadara, Afifah. 2000, “Konflik Hukum HKI dengan Adat di Indonesia.” Jurnal Arena Hukum No. 12 (November 2000). Rassenfosse, Gaétan de. “How SMEs Exploit Their Intellectual Property Assets: Evidence from Survey Data.” Intellectual Property Research Institute of Australia Working Paper No. 8/10 (December 2010). Sardjono, Agus. “Membangun Sinergi dalam Mengembangkan Industri Kreatif: Suatu Pendekatan Hukum (Empowering Synergy to Develop the Creative Industry: A Legal Approach).” Final Report of National Strategic Research Grant Year 2009. Sardjono, Agus. et.al. “Pemanfaatan Hak Kekayaan Intelektual Oleh Pengusaha Kerajinan Mutiara di Lombok dan Kerajinan Rotan di Amuntai (Intellectual Property Rights Utilization by Pearl Craftsmen in Lombok, and Rattan Handicrafts in Amuntai).” Primary Grant Report of University of Indonesia’s Leading Research Year 2012, Faculty of Law, University of Indonesia. Situngkir, Hokky. “Deconstructing Javanese Batik Motif – When Traditional Heritage Meets Computation.” Bandung Fe Institute (7 October 2008). http://papers. ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=1312789. Situngkir, Hokky. “Evolutionary Clustering in Indonesian Ethnic Textile Motifs.” BFI Working Paper Series No. WP-VII-2008 (2008). http://papers.ssrn.com/sol3/ papers.cfm?abstract_id=1143142 .Steelyana, Evi. “Batik, A Beautiful Cultural Heritage that Preserve Culture and Support Economic Development in Indonesia.” Binus Business Review Vol. 3 No. 1 (May 2012). World Intellectual Property Organization. “Making a Mark: An Introduction to Trademarks for Small and Medium-sized Enterprises.” Intellectual Property for Business Series No. 1. http://www.wipo.int/export/sites/www/sme/en/ documents/guides/translation/making_a_mark_indo.pdf. Accessed 4 July 2013. Websites Detikfinance. “RI Digempur Batik China Sejak 4 Tahun Lalu.” http://finance.detik. com/read/2013/02/20/133528/2175015/4/ri-digempur-batik-china-sejak- 4-tahun-lalu. Detikfinance. “Tanggapi Serbuan Batik Impor, Menteri Bappenas: Itu Bukan Batik!” http://finance.detik.com/read/2013/02/20/115057/2174877/4/tanggapiserbuan- batik-impor-menteri-bappenas-itu-bukan-batik. Accessed 20 Februari 2013. Khairi, Riza “Batik China dan Bawang Putih Impor Banjiri Indonesia, Ini Tanggapan Bos Kadin.” http://suarapengusaha.com/2013/02/27/batik-china-danbawang- putih-impor-banjiri-indonesia-ini-tanggapan-bos-kadin/. Accessed 11 Maret 2013. Okezone. “Gubernur Jateng Keluhkan Serbuan Batik Impor China.” http://jakarta. okezone.com/read/2011/10/03/320/510056/gubernur-jateng-keluhkanserbuan- batik-impor-china. RMOL. “Batik China dan Jiran Ganggu Daya Saing Produk Lokal.” http://ekbis.rmol.co/ read/2011/08/03/35131/Batik-China-&-Jiran-Ganggu-Daya-Saing-Produk- Lokal-. The Indonesian Way. “Impor Batik dari China Mencapai Rp 285 Miliar.” http://www. theindonesianway.com/impor-batik-dari-china-mencapai-rp-285-miliar/.

Share

COinS