•  
  •  
 

Abstract

Internet addiction (IA) is the disruption of a person's life because of the excessive use of the Internet. Severe IA can contribute to relationship conflicts, poor well-being, and low productivity. Research has found that IA can be attributed to maladaptive thinking and specific personality traits and with the Big Five in particular. However, the results of previous studies have been somewhat inconsistent, with previous meta-analytical research showing insignificant correlations. This study was a replication of a previous meta-analytic study and sought to improve the accuracy and the reliability of previous findings using different and larger samples. A total of 11 studies with 16 correlations and 8,481 participants were examined for this study. It was found that the Big Five had insignificant correlations (r = −0.233–0.061) with medium to high heterogeneity (I2 = 70.7% to 96.8%) and no publication bias (E = 0.725), which was consistent with previous meta-analytical studies and implied that personality gave only a small contribution to IA behavior. Instrumental differences in the measurement of IA and personality (Big Five) and the participant sample characteristics were the main weaknesses in this meta-analysis.

Bahasa Abstract

Internet addiction (IA) adalah penggunaan Internet berlebihan yang mengganggu kehidupan pribadi seseorang. Dalam tingkat yang parah, IA menimbulkan konflik dalam relasi, menurunkan kesejahteraan hidup serta produktivitas kinerja. Penelitian sebelumnya menemukan bahwa IA disebabkan oleh proses kognisi maladaptif yang dikaitkan dengan ciri-ciri kepribadian tertentu, terutama dengan kepribadian Big Five. Namun, hasil penelitian sebelumnya ditemukan tidak konsisten. Penelitian meta-analitik terdahulu bahkan menunjukkan korelasi yang tidak signifikan. Meta-analisis ini merupakan replikasi penelitian sebelumnya yang bertujuan untuk meningkatkan akurasi dan reliabilitas menggunakan sampel yang berbeda dan lebih besar. Penelitian melibatkan 11 studi dengan 16 nilai korelasi dengan total 8.481 peserta. Hasil penelitian konsisten dengan penelitian sebelumnya yang menunjukkan bahwa Big Five memiliki korelasi yang tidak signifikan (r = -0,233 to 0,061), dengan heterogenitas sedang hingga tinggi (I2 = 70.7% to 96.8%), tanpa bias publikasi (E = 0,725) dan menyiratkan bahwa kepribadian memiliki kontribusi yang relatif kecil dalam membentuk perilaku IA. Perbedaan alat ukur IA dan kepribadian (Big five), serta variasi karakteristik sampel partisipan menjadi kelemahan utama dalam analisis meta-analisis ini.

Share

COinS
 
 

To view the content in your browser, please download Adobe Reader or, alternately,
you may Download the file to your hard drive.

NOTE: The latest versions of Adobe Reader do not support viewing PDF files within Firefox on Mac OS and if you are using a modern (Intel) Mac, there is no official plugin for viewing PDF files within the browser window.