
BISNIS & BIROKRASI: Jurnal Ilmu Administrasi dan Organisasi BISNIS & BIROKRASI: Jurnal Ilmu Administrasi dan Organisasi 

Volume 18 Number 2 Article 5 

4-3-2012 

Television Industry Dynamics in New Order Era The Effect of Television Industry Dynamics in New Order Era The Effect of 

Broadcasting Policy Towards News Report Broadcasting Policy Towards News Report 

Ishadi SK 
Trans TV, Indonesia 

Follow this and additional works at: https://scholarhub.ui.ac.id/jbb 

Recommended Citation Recommended Citation 
SK, Ishadi (2012) "Television Industry Dynamics in New Order Era The Effect of Broadcasting Policy 
Towards News Report," BISNIS & BIROKRASI: Jurnal Ilmu Administrasi dan Organisasi: Vol. 18 : No. 2 , 
Article 5. 
DOI: 10.20476/jbb.v18i2.994 
Available at: https://scholarhub.ui.ac.id/jbb/vol18/iss2/5 

This Article is brought to you for free and open access by the Faculty of Administrative Science at UI Scholars Hub. 
It has been accepted for inclusion in BISNIS & BIROKRASI: Jurnal Ilmu Administrasi dan Organisasi by an 
authorized editor of UI Scholars Hub. 

https://scholarhub.ui.ac.id/jbb
https://scholarhub.ui.ac.id/jbb/vol18
https://scholarhub.ui.ac.id/jbb/vol18/iss2
https://scholarhub.ui.ac.id/jbb/vol18/iss2/5
https://scholarhub.ui.ac.id/jbb?utm_source=scholarhub.ui.ac.id%2Fjbb%2Fvol18%2Fiss2%2F5&utm_medium=PDF&utm_campaign=PDFCoverPages
https://scholarhub.ui.ac.id/jbb/vol18/iss2/5?utm_source=scholarhub.ui.ac.id%2Fjbb%2Fvol18%2Fiss2%2F5&utm_medium=PDF&utm_campaign=PDFCoverPages


International Journal of Administrative Science & Organization, May 2011 Volume 18, Number 2 
Bisnis & Birokrasi, Jurnal Ilmu Administrasi dan Organisasi 
ISSN 0854 - 3844, Accredited by DIKTI Kemendiknas RI No : 64a/DIKTI/Kep/2010 

 

Television Industry Dynamics in New Order Era 
The Effect of Broadcasting Policy Towards News Report 

 
 

ISHADI SK 
Trans TV, Post-Graduate Department of Communication Sciences, 

Faculty of Social and Political Science, Universitas Indonesia, Indonesia 
isk@transtv.co.id 

 
Abstract. Television Industry dynamics in New Order Era is influenced by the broadcasting policy established by the authority. 
The aim of this research is to explain the effect of the policy towards the television news report and its dynamics in New 
Order era. This research uses qualitative approach. Data analysis technique used is Critical Discourse Analysis (CDA). The 
researcher selects RCTI, SCTV, and Indosiar as research objects. The result shows that the authoritative broadcasting policy 
makes television as a mere government political tool. Indonesia broadcasting system in the New Order era demonstrates 
centralized broadcasting system throughout Java which, in hierarchy, administratively obeys Jakarta central station. The result, 
in its development, is that the established policy affects the reportage policy which tends to oppose the ruling power, except for 
TVRI. Although all television stations are designed from the very beginning as New Order political tool and critical supporter, 
they often play a role as spoilers against President Soeharto’s policy. 

 
Keywords: public policy, television reportage, critical discourse analysis 

 
 

 

INTRODUCTION 
 

The  discourse  concerning  relation  between  media, 
especially television, and power, tends to place television 
under the power of the regime. Wahyuni’s study (2000) 
concerning television and state intervention during the 
New Order era is one example to legitimate the statement. 
If we trace the theoretical core, such a view is actually 
based on several analysis which put the media ideology 
function, especially television, as an instrument to engineer 
agreement for a certain socio-political order (Herman and 

Chomsky, 1989). In other word, television is a part of the 
Ideological State Apparatuses (Althusser, 1971) and it 
functions to maintain power hegemony (Tuchman, 1974). 

Government hegemony over media is visible in New 
Order era (David and Khrisna, 2005). Between 1987 and 
1995, five television stations were established, three of 
which were related to Soeharto’s family and two others 
to the President’s crony. After gaining broadcasting legal 
permit through Palapa satellite in 1993, the private tele- 
visions divert viewers’ attention from government tele- 
vision, Televisi Republik Indonesia (TVRI). This creates 
responds from the Information Department by the policy 
to  limit  the  extent  of  private  television,  sometimes 
through president’s intervention. The tension between 
the  conglomerate’s  financial  interest  and  government 
ideological concern is clearly visible in 1996-97 as the 
Legislative passed the first draft of Braodcasting Law in 
Indonesia. The Information Departement tried to control 
the content of private television. The aim was to promote 

New Order ideological aspect. In 1990, the Ministry of 
Information regulated that television program should 
reinforce the State Constitution of 1945 and Pancasila (Indo- 
nesian Ideology) and avoid affairs potentially upsetting ethni- 
cal, religious, or constituential tension. 

In monopolistical condition, there will definitely be 
resistence (Kitley, 2000). In term of policy, the develop- 
met of broadcasting law is crucial to understand television 
political culture in Indonesia. On the other hand, produc- 
tion house industry develops after intensive deregulation 
was applied. It is probable that the industry disperses the 
tension between domestic values and the increase of tele- 
vision series and advertisement globalization, which has 
been a part of television culture development from the 
very beginning (Kitley, 2000). 

Placing television as a mere power instrument means 
assuming television arena as a static arena (Fairclough, 
1995). There actually is a complex interaction among 
agents, especially television journalists, capital owner, 
and even security and army as the state direct represen- 
tation, indicating that the arena is not a static one. It is 
dynamically moved, especially by workers of the field. 

In relation to the New Order era, there are three roles 
played by television which relate to power, that is televi- 
sion as political tool (Metzger, 2009), critical supporter 
(Merskin, 2010), and spoiler (Reilly, 2011) of the regime 
in power. The three roles are the core of news report 
policy prearranged for the existing television stations. 

The imminence between private television stations and 
the ruler of the time is quite apparent and it has become 

mailto:isk@transtv.co.id


134 ISHADI, TELEVISION INDUSTRY DYNAMICS IN NEW ORDER ERA 
 

Jurnalis News Room Audience 

 
 
 
 
 

   
 
 
 
 
 
 
 

   
 
 

Figure 1. Socio-Cultural Environment 
Source: Ishadi, 1997 

 

public secret (Hill, 1993). The peak of the intimacy is 
clearly seen in the special six-hour reportage of Ibu Tien 
Soeharto decease, as the initiative was made by Rajawali 
Citra Televisi Indonesia (RCTI), which later organized 
TV-Pool to cover the funeral from Jakarta to Surakarta. 
The government owned station, TVRI, relayed the event 
although it begins hours later, after its directors received 
direct phone call from RCTI whereas TVRI usually, and 
as regulated with other private television stations, acted 
as the host for other formal national events and for all TV 
Pool coverage in Indonesia. 

The intimacy between private television stations and 
the government, in this case, Soeharto, is apparent in form 
of many reports, especially news. News control is made in 
written and non-written guidelines, telephones or briefi 
(Fuente and Ruiz, 2011). 

Figure 1 describes that journalist position in production 
process in news room is directly influenced by two major 
components. The first component is the news resources, 
helping him get news apart from the one he discovers by 
himself. The sources consist of news agencies and stringers. 
The second component is the norm and media law. Law, 
especially, is a policy established by the authority in deal- 
ing with public affairs (Pakpahan, 2010), including tele- 
vion. Meanwhile, in producing the text in news room, the 
journalists are directly and indirectly influenced by other 
entities and agencies, including the media owners, who 
also contribute financially and to handle “operation and 
production cost”. 

With such a condition, nowadays journalists should 
work under two conflicting pressures. The first is their 
consciousness, as reflected in the spirit of idealism, and 

the second is the industrious and business senses, which 
depends on the strong spirit of business. The spirit of 
idealism and the spirit of business are the two things 
under consideration, and strong push and pull process 
arises from this. Through the instrument of media law, 
code of ethics, and the pressure of public opinion, busi- 
ness and idealism interaction reaches its balance. 

In doing their job, journalists now have already thought 
about the spirit of idealism and business as one concept. 
In one hand, they think about the spirit of idealism as 
journalists to deliver facts honestly and objectively in 
the context of liberating the idealism spirit. On the other 
hand, they arrange agenda and construct reality in a way 
to attract market. 

The infl of two major components faced by the 
journalists signifi  affects news production process in 
news room. Journalists have weight over the media news 
content. Debates in news room will be grounded by ideal- 
ism and orientation of different journalists. The debate in 
news room domain is crucial as it decides the broadcast 
news content. News room itself depends heavily on entities 
controlling the hardware in delivering news products, such 
as the transmission for radio and television, transportation 
for printing media and daily and magazine sales agents. 
News room closely maintains the relation with customers 
through advertisement beaureau, advertisement clients 
and public opinion institution. 

News room is the most important part of a television 
station (Bants, 1985). This is where news is produced to 
become television station image warrant. The viewers’ 
need over actual, accurate, and comprehensive informa- 
tion from a television station is as high as the need for 

Ratings 

Public 

Opinions 

 

Government 

Media Owners 

Parliament 

 

Media Law 

Code of Ethics 

Code of Conduct 

 

Frequency Allocation 

Satellite/transportation 

Raw Material (paper) 

 

Govt. Subsidies 

Advertising 

License Fee 

 

Stringgers 

News Agencies 

News Resources 

 



135 International Journal of Administrative Science & Organization, May 2011 
Bisnis & Birokrasi, Jurnal Ilmu Administrasi dan Organisasi 

Volume 18, Number 2 
 

 
entertainment. News becomes the most crucial commodity 
so that the battle occurs in news organization in order to 
gain highest number of viewers through highly competi- 
tive news product materials. This situation creates different 
organization culture for each news room. 

One crucial factor determining certain television news 
report is the government (Sparks, 2010; Margalit, 2011). 
Indirectly, through journalists’ pressure, the discussion of 
news content is influenced by broadcasting policy passed 
by the authority. The policy made to control media news 
report is usually the requirement for government’s interest. 

For news content, this government regulaton factor has 
strong influence. The regulation made in New Order era 
has its own characteristic as the government is very firm 
in dealing with television news report. In fact, the stations 
which have the broadcast rights produced government 
propaganda without verifying the objectivity of the 
broadcast news. The condition exacerbated as the owners 
of private television stations in particular were govern- 
ment’s colleagues, in the sense that they were closely 
related to President Soeharto. Therefore, it is important to 
fi out the effect of the policy passed on by the govern- 
ment towards the news report policy and how the dynamics 
in RCTI, Surya Citra Televisi (SCTV), and Indosiar televi- 
sion stations in the era of President Soeharto is. 

 
RESEARCH METHODS 

 
The research approach is qualitative. The data collec- 

tion methods used are in-depth interview, content analysis 
and documentary study. In depth interview is conducted 
with media professionals, media management, media 
capital owner, community leaders, scholars, and social 
political observers. Content analysis is performed on the 
gathered private television news reports broadcast on 
May, 1998. Meanwhile, the secondary documentary study 
covers government regulation on media industry, media 
organization policy, rating data, advertisement data etc. 

The data analysis method used in this research is one 
often used in Critical Discourse Analysis (CDA) method 
developed by Norman Fairclough (1995), namely multi- 
level analysis, a form of analysis relating analysis on 
various levels, starting from micro, meso and macro 
levels. The core of CDA method tries to combine the anal- 
ysis based on language aspects and the more philosophi- 
cal ones. Therefore, this method is often used to explore 
and reveal the structure, rationality, interest and ideology 
attached to news texts. 

The research objects chosen for this research are RCTI, 
SCTV, and Indosiar. The selection for the three private 
television stations is due to the fact that they represent 
research context. For the aspect of ownership, RCTI is 

owned by Peter Sondakh and Bambang Trihatmodjo, the 
son of President Soeharto. Most of the shares of SCTV 
are owned by Soedwikatmono, and the rest owned by 
Henry Pribadi, Peter Gontha, Mrs. Halimah Bambang 
Trihatmodjo and Azis Mochdar from a business enter- 
prise and family closely related to President Soeharto. 
Meanwhile, Indosiar is owned by Salim Group, a busi- 
nessman also close to the President. Furthermore, the 
three stations have the widest broadcasting regions. RCTI 
has 45, while SCTV and Indosiar have 32 and 25 trans- 
mitting stations respectively throughout Indonesia. 

 
RESULT AND DISCUSSION 

 
As governmental television stations, the broadcasts 

were generally managed under governmental beaureau- 
cracy system where the staffs were recruited from various 
government institutions considered to have relevant exper- 
tise. For example, in the early period of TVRI establish- 
ment in 1962, Ir. Sutarto, the TVRI Development Project 
Head, was previously Director of PPFN (National Film 
Company). Many other staffs were recruited from PPFN 
or Radio Republik Indonesia (The Radio of Republic 
of Indonesia). The heads of TVRI Medan (1975) and 
Palembang (1980) Stations at the early operation were 
National Army Offi from Land Base Transportation 
Offi 

As a television station, the fund had government 
support, based on table 1, and the operational cost was 
subsidized by the government and the  management 
was run by governmental apparatus so that governmen- 
tal interest was clearly seen, especially for regulations 
concerning content, and entertainment and information 
programmes. Governmental control over  the  contents 
for the programme, both for news and entertainment was 
performed structurally by placing government television 
director directly under and as a subordinate of The Minis- 
try of Information. Therefore the Ministry had the rights 
and authority to elect and to put the director to an end 
at any period of time. He could appoint individuals he 
considered capable and willing to run the given mission. 

The Ministry directly and indirectly became chief 
commissionaire in government television stations. Simi- 
lar cases were applied in appointing and placing redacto- 
riate in the station’s news room. The second method was 
by providing continuous guidance both in written and 
orally concerning what to broadcast as highlighted in the 
standar operating procedure or daily order. Third, for the 
case of TVRI, the Minister was periodically involved in 
broadcast plan meetings and provided final approval on 
national broadcast programme blueprints. Another way to 
control news report in TVRI was when the Departement 



136 ISHADI, TELEVISION INDUSTRY DYNAMICS IN NEW ORDER ERA 
 

 
 

Table 1. Television System and the Responsibility 
 

 Governmental television Private Television 
Investment Government Private 
Operational Cost National or Regional Budget Advertisement of Programme Sponsorships 

Responsible to Government (Information Departement as 
appointed by the government) 

Stakeholders 

Material/substance Governmental Propaganda market driven orientation 
Management Governmental Beaureaucracy Professional/competitive 

Source: Ishadi, 2002 
 

of Information through RTF General Director made a list 
for 20 individuals not to ever appear in TVRI both for 
news report and talkshow. 

The Minister of Information also gave instruction for 
exceedingly technical matters, such as the direct selec- 
tion of news presenter from East Timor Timur and East 
Region of Indonesia Timur or direct order to have inter- 
views in various events with Golkar (the regime’s political 
party) individuals. Continuous guidance was given and 
beaureaucratic setting system was oriented to the process 
and not on the achievement/ result, and television news 
production culture which was not audience oriented but 
mission oriented tended to make government televisi 
stations anywhere in Indonesia tedious and incapable to 
compete with commercial television stations. 

TVRI in that era was monotonous as the programmes 
had been burdened with the mission and had provided only 
little room for fresh entertainment loved by the audiences. 
Similarly it happened in news report. The 28-year monopo- 
listic system made TVRI news neglect the quality so that 
strong impression arose in people’s mind that the news were 
carelessly made with neglected accuracy. The most obvi- 
ous is the overdue news report, so that TVRI was labeled 
as “recently’ journalism since it often used “recently” as a 
phrase which actually indicate that the events took place 
some earlier days. The news was delayed as informa- 
tion covered from various places was still delivered by 
sending cassettes through airline service and not from 
satellite feeding. The position of TVRI as government 
instrument was deeply rooted as, in many occasion, it was 
openly stated by the Minister himself. In celebrating the 
30 year anniversary of TVRI, Harmoko reminded that the 
control to be kept by TVRI was a commitment as mass 
media held by the government with clear aim and objec- 
tives, namely the ideology of Pancasila, UUD 1945 (the 
State Constitution) and National Guideline. 

Since it was prohibited to broadcast critical arguments 
against government, most news items contained success 
story in the form of development coverage. It shared only 
the good news. The news programs were full with depart- 
ment’s ceremonials and government’s activities.The cere- 
monials were so overloaded that Arsewendo, a television 
observer who actively wrote criticisms towards TVRI, 

called them “ceremonial news”. 
Communication expert and television observer, Eduard 

Depari, saw that the publication needs of government 
offi and departments forced TVRI to accommodate 
various parties’ interests, sacrifi    journalism values. 
All components felts that they had events so important for 
the society to know, whereas TVRI was the only audio 
visual media mostly suitable to reach all people, whether 
they liked it or not. TVRI felt obliged to expose news 
gained from written and non-written invitation, or events 
with so little news value. Such a news communication 
pattern, instead of reflecting audience-oriented informa- 
tion sharing, reflected communicator’s interest-oriented 
one. Stories covering those ceremonial news could be 
traced as follows: TVRI had four news slots: Berita 
Nusantara or Berita Daerah on 17.00 to 17.30. Berita 
Nasional or Berita Utama on 19.00 to 19.30. Dunia 
Dalam Berita or Berita Dunia on 21.00 to 21.30 and the 
latest news or Sari Berita on 23.00 to 23.30. 

Berita Nusantara covered news sent from local stations 
in Indonesia, while Berita Nasional was used to deliver 
national scale news. Nasional scale in this case referred to 
events or ceremonies attended by the President, Minister, 
Army leaders and Central Government Officials. Dunia 
Dalam Berita covered both local and international news 
with strong news value. International news was received 
from international television news agencies. 

In the beginning TVRI used airline service to transport 
films and videos so that a one or two day delay occurred. 
Since 1984, news was transmitted from news agencies 
using Intelsat  satellite  to  cover  actualities. Therefore, 
TVRI should serve many components, starting from 
Departement, Army, government owned business organi- 
zations, and State Secretary, so that the 30 minute news 
segments should cover 15 up to 25 news items. What we 
saw was 40” up to 40” synopsis of news. 

It is not surprising that the display was so superfi- 
cial, lacking analysis or deep review. The appearance of 
officials in formal events, especially for huge projects 
became so important for TVRI since the news program 
was directly watched by President Soeharto from his 
residence in Cendana. The materials developed  into 
non formal discussion in general or any private meeting 



137 International Journal of Administrative Science & Organization, May 2011 
Bisnis & Birokrasi, Jurnal Ilmu Administrasi dan Organisasi 

Volume 18, Number 2 
 

 
possible between those officials and the President. Basi- 
cally, the news turned out to be an event report from the 
Officials for the Presiden. Such an approach provided 
Harmoko, as the Minister of Information, a direct access 
to TVRI news room, and the rights to receive more occa- 
sions to speak to the public through TVRI. Harmoko got even 
more rights as he was elected as the leader of Golongan Karya 
(Golkar) which required such access, not only for campaign 
propaganda, but also for direct reports to the President as 
Golkar’s supervisory executive. 

The difficulty faced by TVRI in integrating news for 
the society occurred when it balanced the two interests, 
namely the government’s and society’s interest where 
the society’s interest should be prioritized. As Gunawan 
Subagio, the head of TVRI news room stated, “We move 
in areas full of conflicts so that balance is hard to find. 
We realize that any news should be exclusive and actual, 
but due to a lot of considerations, we cannot produce 
such news. TVRI actually works so hard to improve, but, 
what can we say. We are obliged as a government televi- 
sion to deliver government’s mission as well as to satisfy 
people’s curiosity.” 

After private televisions were allowed to share news 
in 1994, significant change in news report took place in 
TVRI news room, as professionals in TVRI at the time, 
challenged by their competitors, tried to improve and 
compete in their own mode. 

One focus of private television management was 
program rating. Private televisions anywhere adopted 
television system pattern developed in United States 
where the production cost was funded and managed by 
private organizations. As a pure business institution, they 
operated based on the primacy of economics goals,which 
aimed at economics advantage—in simple term, they 
tried to get as high revenue as possible and to reduce the 
cost as low as possible to get the highest profit margin to 
return the investment and develop their business.Private 
television concept was to get their revenue by offering 
huge amount of audience as the commodity to sale to 
advertisemen clients through rating calculation system 
(Foster, 2009; Petrica, 2011). 

Each program rating score which also becomes quan- 
titative measurement of number of viewers for the show 
in any television station of a certain hour of a day will 
influence CPRP-cost per rating point. They can therefore 
measure the price of an advertisement spot for a certain 
hour and program, based on the total number of viewers. 
Advertisement price can easily be calculated as the spot 
value can be compared with the number of audience. Rate 
card—the advertisement spot price per 30 second—will 
be determined by the total actual number of viewers when 
it is broadcast. The higher the rating, the higher the rate 

card. Under this system, in United States for example, 
it can be determined that one rating point will create a 
$100 advertisement price increase per year, a very signifi- 
cant amount. For commercial televisions in Indonesia the 
same law is applied. Every one point rating drop automat- 
ically decreases 50 trillion revenue per year. The audience 
is exploited in such a way by the advertisers in return 
of the satisfaction they get after watching the programs 
for free. As a result, the commercial controls over televi- 
sion network; meaning that the media-owner companies 
inserted their values in their programs; they developed 
conducive situation for the sake of advertisement interest 
(Kellner, 1990). 

The orientation to increase the rating forces the 
program planner to conduct  weekly  evaluation  based 
on the rating per program and average audience share 
per stasion. Based on the rating result evaluation, each 
program is analysed. A continuously dropping program 
will be observed to determine whether it is put at the 
right time slot, as determined by the competitor at the 
exact hour, whether production improvement is neces- 
sary, including a replacement for casts, theme selection 
per episode, stage background and setting, the acting, and 
storylines. If the slot position requires correction, a show 
should move within six weeks. The same is applied for 
news package. 

The spirit to push the rating makes private television 
able to develop competitive market, which will finally 
force them to prepare fund source, human resource, and 
high qualified instruments. Proffesionalism and creativity 
develop rapidly in commercial television environment. 
They can recruit and provide higher salary for the best 
expert and develop dynamic organization structure and 
modern management. For human resource development, 
they can develop the human resources based on comple- 
tion-based skills of productivity and creativity. The higher 
faculty to accumulate capital makes them able to prepare 
the latest and most sophisticated instruments. 

The private television behavior to maximize profi and 
capital accumulation places them in such rationality: never 
ending circuit of capital accumulation—often described as 
M-C-M or Money-Commodities-More Money (Hidayat, 
2000). In capitalistic business system, as money is the 
measurement, the calculation becomes so quantitative and 
clearly measured. The increase number of viewers is auto- 
matically portrayed by rating position and audience share, 
monitored each week. In Indonesia the rating position and 
audience share analysis are conducted every Wednesday. 
They automatically determine the program rate card. The 
rate card change mechanism is due to change in rating 
position and audience share, and is performed through 
discount, cash discount, and bonus. 



138 ISHADI, TELEVISION INDUSTRY DYNAMICS IN NEW ORDER ERA 
 

 
 

As monitoring system is extremely tight, management 
and professionals in commercial television stations are 
accustomed to weekly target. Some advantages of the 
system, which in the end distinguish them from beau- 
reaucratic system applied by  government  television, 
are for example: a) Television structure organization 
which focuses on function, where positions are concen- 
trated on work load for specifically operational tasks. 
Such a system provides two advantages. First, it places 
personnels effi with the right man on the right place 
approach. Second, the personnel functioning  based on 
competition by using matrix system allows appreciation 
given not only based on position in structural level, but 
also on individual competence; b) it is a simpler organi- 
zation, easily modified as needed.. Organisation concept 
as an instrument to reach the goals is easily applied. In 
government television beaureaucratic system, TVRI 
organization structure modification requires changes in 
Presidential Regulation, as the umbrella for the whole 
Departments’ organization structure. For TVRI—this 
means organizational structure of The Department of 
Information—since TVRI is a business body under RTF 
General Directorate; c) Higher personnel mobility. The 
movement of individuals from one sector to another can 
be conducted faster, both internally and by outsourcing 
method, even from the competitor’s institution, through 
better facility and higher security. Recruitment system by 
taking over experts from different stations and institutions 
enriches the personnel expert map for the whole lines. 
The individuals with more to offer automatically have 
higher bargaining position as their expertise is required 
by several existing stations. In the end, each individual is 
motivated to continuously increase his performance as it 
is his main asset for his own bargaining power; d) High 
program mobility. The number of viewer monitoring 
system, in one hand, leads the program to create similar 
program. On the other hand, there is a tendency that the 
majority of audience prefers more popular program— 
mass culture; e) Fast capital mobilization. Capital mobi- 
lization can be done faster through strategic partners, 
initial performing options, IPO or public listing and it will 
certainly increase the station overall performance, both 
in anticipating instrument with new technology and the 
capacity increase of show production. 

Such a condition allows private television to develop 
faster and to produce high-cost and better shows to satisfy 
more audiences. The spirit of competition against other 
existing media and institutions such as radio and printing 
media, in turn leads to increase in personnels’ professional- 
ism which directly increases material production capabil- 
ity. Similarly it takes place in commercial television news 
room. For the contexts of news room, all focus on quality 

improvement of news report such as the speed, accuracy, 
discussion development and open debate, live show, and 
comprehensive reporting investigation. 

There were some policies and regulations legalized 
by the government in New Orde Era in relation to broad- 
casting. Some of them were The Ministry of Informa- 
tion Decree No. 54/B/KEP/Menpen/1971 on television 
program management in Indonesia, The Ministry of Infor- 
mation Decree No.55/KEP/Men/1975 on News Materials 
granting TVRI its double status, both as a Foundation and 
Television Director, The Ministry of Information Decree 
No. 30/KEP/MENPEN/1981 on Omission of Program of 
Commerce/ Advertisement in TVRI programs, The Minis- 
try of Information Decree No. 167/B/KEP/Menpen/1986 
on Television program management in Indonesia (to 
replace the regulation No. 54/B/KEP/Menpen/1971). At 
the end of TVRI monopoly, The Ministry of Information 
Decree No. 190A/KEP/Menpen/1987 was released on 
Saluran Siaran Umum (General Channel) granting TVRI 
to run Saluran Siaran Khusus (Limited Channel Broadcast, 
the sole right for TVRI to produce News Program and other 
special Programs which had to be relayed by all televi- 
sion stations). In producing Limited Channel Braodcast, 
TVRI as a foundation can assign other parties as stated in 
stipulation No. 12/SP/DIR/TV/1988 on the agreement for 
limited channel broadcast liason. The Ministry of Infor- 
mation Decree No. 111/KEP/menpen/1990, The Minis- 
try of Information Decree No. 84A/KEP/Menpen/1992, 
The Ministry of Information Decree No. 04A/KEP/ 
Menpen/1993, UU No. 24/1997 were also released on 
Broadcasting. 

Those decrees and stipulations gave broadcasting right 
and news monopoly for TVRI. The Ministry of Informa- 
tion Decree No. 30/KEP/MENPEN/1981 on Omission of 
Program of Commerce/ Advertisement in TVRI Program, 
stated, as consideration, that for the national develop- 
ment in New Orde Era, necessary steps were required 
to use television programs optimally to provide informa- 
tion, education, and training for all layers of society in 
order to accomplish development objectives even further. 
Based on that consideration, adjustment to replace business 
program and advertisement with events portraying develop- 
ment activities was required. In this relation, programs for 
development advertising remained. The consideration 
also stated that adjustments and improvement of TVRI 
programs were necessary, to focus on events exposing 
development activities and outcomes, both for projects 
already taking place and yet to occur as replacement for 
Program of Commerce/Advertisement. 

Political dispute between Sudharmono and Ali 
Murtopo on the omission of business program/ adver- 
tisement in TVRI arose (Schwarz, 2004). Ali Murtopo 



139 International Journal of Administrative Science & Organization, May 2011 
Bisnis & Birokrasi, Jurnal Ilmu Administrasi dan Organisasi 

Volume 18, Number 2 
 

 
was President Soeharto private assistant who was liable 
for development projects in Indonesia. However, he was 
inclined to support Chinese entrepreneurs. This created 
local entrepreneurs strong resistance against him. Part of 
development funds allocated by Ali Murtopo was derived 
from Program of Commerce/ Advertisement in TVRI. 
However, only 1/3 of the income was allocated for the 
development while the rest entered his personal account. 

For massive governmental projects, a new team was 
established to decide project allocation, namely Team 10. 
Team 10 was led by Sudharmono, a powerful state secre- 
tary who, since 1983, was also the Leader of Golkar. Team 
10 had the authority to monitor more than US$800.000 
- later reduced to US$300.000 - government spending. 
Sudharmono alloted substantial lenience for nationalist 
economists to develop local entrepreneurs. Therefore, 
they cherished Sudharmono. Some of them were Aburizal 
Bakrie, Fadel Muhammad, Iman Taufi Jusuf Kalla, Fahmi 
Idris, Siswono Yudohusodo, Suryo Sulistio, Rudy Pesik, 
Suryo Palo, Kamaludn Bachir, Kusumo Martoredjo, 
Bambang Rachmadi, Ponco Sutowo, Agus Kartasasmita, 
Abdul Latief, Adiwarsita Adinegoro, Hashim Djojohadi- 
kusumo, and Subagio Wiryoatmodjo. 

Team 10 strongly intervened to support local entre- 
preneurs. In the decade of 1980, Team 10’s control over 
government spending expanded to cover most depart- 
ments and state-owned business enterprises. Therefore, 
critics from famous local entrepreneurs refused the thesis 
that Soeharto only facilitated Chinese entrepreneurs in the 
early period of the new Orde Era. Many advantages were 
gained by local entrepreneurs due to Sudharmono’s Team 
10 in the early 1980. Sudharmono tried to accelerate local 
entrepreneurs’s (such as Bakrie and Fadel Muhammad) 
techniques and competence. 

Sudharmono and local entrepreneurs proposed to omit 
Program of Commerce/ Advertisement in TVRI. The 
justification was that the society had become so consump- 
tive due to the advertisement broadcast by TVRI. The 
hidden reason was their opposition against Ali Murtopo 
on the management of the revenue from commercials 
in TVRI. Such opposition arose since Ali Murtopo was 
predisposed to focus on Chinese entrepreneurs. 

The proposal engineered by Sudharmono was finally 
legalized as a regulation. Ali Murtopo fell sick and was 
hospitalized in United States. After fully recovered and 
returning to Indonesia, Ali Murtopo stated that the 
reasoning that the society had become so consumptive 
due to the commercials broadcast on televion should 
never be allowed as justification. Ali Murtopo stated that 
although commercials were not allowed on television, 
companies still promoted through other media. 

Apart from the omission of business news and commer- 

cials, the stipulation No. 12/SP/DIR/TV/1988 on agree- 
ment for limited channel broadcast liason, explicitly stated 
TVRI monopoly and news protection control through 
Siaran Saluran terbatas (Limited Channel Broadcast). On 
psalm 9, for example, it was stated that Jakarta limited 
channel broadcast was regulated in line with General 
Channel Broadcast under the requirement that: a). Jakarta 
was not allowed to have its Warta Berita (News 
Program), but to relay Warta Berita through General 
Channel Broad- cast, b) Jakarta had to relay 
government official events broadcast in General 
Channel Braodcast, and c) SST- Jakarta live shows 
should have received approval from Broadcast 
Commission. Psalm 10 explained that the broadcast 
blueprint of Jakarta Limited Channel Broadcast was 
regulated as follows: a) Government/ news program, 
approximately 10%, b) Education, religion, and culture 
program, 20%, c) Entertainment and sport program, 55%, 
and d) business program, 15%. 

Another indication of strong government control over 
private television was stated on psalm 11. Here was 
explained that news material should have been approved 
by Broadcast Commision prior its publication. Jakarta 
LCB was centralized in one station in Jakarta located 
just outside the complex of Pusat Penyiaran Televisi RI, 
Senayan, Jakarta. 

Although mechanism was regulated, control over news 
content was not effevtively performed. It was especially 
because the owners of private television stations were 
the son or the crony of the ruling and absolute President 
Suharto. Practically, in the New Orde Era, the Department 
of Information did not control television news content, 
except for TVRI which maintained tight regulation, 
including the decree to replace TVRI Director and news 
room leader who possessed strategic positions and could 
become spoiler against the authority. 

The government regulations created pro and contra 
among journalists in particular. Government’s action in 
the name of development often generated repressive action 
and periodical adjustment which raised journalist’s argu- 
ments diametrally opposing the regime actions. A certain 
phenomenon arose where journalists, both from private 
and government-owned television stations spoiled against 
the authority. They, blatantly or covertly perfomed actions 
as spoiler by airing disfavored news. 

Media is never value free. It is difficult to handle 
neutrality. Many media demonstrate neutrality from criti- 
cal perspective. However, the scope of neutrality often 
leads to confusing, mostly ahistoric and relatively shallow 
news which do not enlight the whole problem contours 
(Quail and Larabie, 2010). 

Three functions were played by television in relation with 
authority in the new orde Era, namely political tool, criti- 

http://www.harianregional.com/


140 ISHADI, TELEVISION INDUSTRY DYNAMICS IN NEW ORDER ERA 
 

 
 
 

“Spoiler” “State/Government” 
 

Strong TVRI Presiden Soeharto (1966-1998) 

RCTI  “Critical Supporter” 

RELATIVE 
 (TVRI  SCTV  RCTI  INDOSIAR) 

 

  
  

     

  

 

 Low 
High 

(Political and Econom 

Middle 
 
ic Benefits) 

Figure 2. Functions of Television In New Orde Era 
Source: Lake, 1980 

 

cal supporter and spoiler against the regime. As a spoiler, 
referring to table 2, the journalist’s relative economic and 
political advantage was low. Not only that they could 
not get political position, their economic source was also 
threatened. However, they had tremendous impact on the 
people. They were considered hero due to their bravery to 
spoil. In the latest era of Soeharto in 1998, destruction 
took place mainly due to political setting of the media and 
pressure for Soeharto to resign as urged by students and 
Soeharto circle, both in executive and legislative scopes. 

Interview between SCTV presenter, Ira Koesno and 
Sarwono  Kusumaatmaja  on  cabinet  reshuffle  was  an 
example of television role as spoiler against authority. 
The interview content aired in Liputan 6 which was 
so disfavored by the government appalingly affect the 
personnels involved. Ira Koesno as the interviewer and 
Don Bosco as the man responsible for the program expe- 
rienced the bearing. To refer to other cases, RCTI and 
Indosiar journalists placed themselves as spoilers when 
they explicitly broadcast blunders conducted by Minis- 
ters summoned by the Legislative Council. Hartono as the 

Minister of Information at the time was so outraged. 
It was difficult to block democracy aspiration or jour- 

nalis’s urge to deliver the truth to the public. Domestic 
and international economical and political dynamics 
influences not only at the television journalist’s cogni- 
tive level but also affective and even evaluative levels. 
However, since they still believed that Soeharto’s policies 
are on the right track, they positioned themselves as criti- 
cal supporters whenever the government chose improper 
steps, especially when human right violation occured. 

However, there were also political economists who 
had concerns over the whole public broadcast and privati- 
zation regulation and this was a consequence of commer- 
cialism. It caused negative impact on news content. 
On the level of regulation, the economists believed that 
political involvement was crucial to allow changes and 



141 International Journal of Administrative Science & Organization, May 2011 
Bisnis & Birokrasi, Jurnal Ilmu Administrasi dan Organisasi 

Volume 18, Number 2  
opposition (Golding and Murdock, 2000). 

As critical supporters, the main function of 
televi- sion was to screen socio-politic and 

economic reality, different from the version allowed 
by the government. They performed this, in such a 
supple manner as they hope that the method allowed 

the government to improve on fields under scrutiny. In 
this position, the journalis’s relative economic and 

political advantage was similar to the advantage gained 
as government political instrument. However, their 

relative impact on the society considerably differed. As 
government critical supporters, their influ- ence 

towards the society was quite significant. They were 
considered as a belonging to the people since they 
were not mere political puppets. They still held the 

courage to express truth through the news they produced 
and broadcast. For the national car case, for example, 

private tele- vision acted as critical supporter. The 
news texts often expressed their critics towards the 

policy. In order to strengthen the texts, journalists 
often used comments and critical arguments from 

many components rejecting the policy. Another 
example was on the purchase of Germany ships. The 

transactions as advised by B.J. Habibie, as the Minister 
of Research and Technology, received critical 

responses from many components. Many news 
reports from RCTI and Liputan 6 SCTV broadcast 

news texts expressing critical judgment starting from 
the appropri- ateness, price, and potential collusion in 

the transaction 
process. 

Meanwhile, Indosiar positioned itself as critical 
supporter during the riots and reformation, May, 
1998. Although they were so cautious in airing the 
case, the news texts were extremely critical and 
harsh. Indosiar also screened the case from top to 
bottom. Principle of caution in broadcasting 
information related to the riot and demand was also 
performed by TVRI. 

However, putting aside the challenge from the idealists, it 
is diffi to block the assumption that in the era of Soeharto 



142 ISHADI, TELEVISION INDUSTRY DYNAMICS IN NEW ORDER ERA 
 

 
regime, both governmentally-owned (TVRI) and private 
television stations (RCTI, SCTV, and Indosiar) were 
actually mere governmental political tool. The prohibition 
for private television stations to produce their own news 
and the obligation to relay TVRI special report and news 
- TVRI was governmental propaganda instrument— are 
two crucial indicators to see television position in the 
context of “bureaucratic authoritarianism” government 
system in the Republic of Indonesia, which means that, 
similar to TVRI, those private television stations were 
generally under government control. 

Since journalists, along with capital owner, and other 
direct governmental representation agencies positioned 
themselves as regime political tools, they automatically 
gained relatively huge economic and political advan- 
tage. At least, their routine income was relatively secured 
while, for political advantage, certain political posi- 
tions, especially member of Legislative Council, House 
of Representatives, or any other beaureaucratic position, 
were widely open. However, as regime political tool, their 
political influence towards public was low. This was due 
to the public’s tendency to yearn for journalists’ defence to 
voice their needs.Economic emphasis in media was usually 
on microeconomics issues rather than macroanalysis, and 
it focused mainly on producers and consumers in media 
market. The focus of attention, frequently, was on how 
media industry and business enterprises became success- 
ful, wealthy, and developed (Wasko, 2005). 

Several cases functioning television as political tool 
could be seen on general TVRI programs. It is quite under- 
standable as we realize that TVRI, owned by the govern- 
ment, was often used to deliver development messages 
and propaganda of success. The program “Dari Desa Ke 
Desa” fully loaded with village development messages, for 
example, represented television function as political tool. 
TVRI programs aired in the 1980 decade, incorporated 
quiz quiz among “Kelompencapir” members (members of 
listener, reader, and viewer), who competed on practical 
agricultural knowledge, which frequently inserted devel- 
opment success information. 

There were also other programs for New Orde develop- 
ment success propaganda, ceremonial events for new indus- 
try and the completion of infrastructure projects, such 
as dams, railroads and generators. These frequently live 
programs were full of praises and pride over the national 
ability under the regime to establish certain industry and 
infrastructure. The news never revealed negative aspects 
of the established industry, such as the reallocation by the 
forcing apparatus towards the people on the lands used 
for that centre of industry or for the infrastructure, the 
potential pollution caused and other negative features. 

Meanwhile, private television stations also functioned 

as regime political tool, as they were obliged to directly 
relay TVRI programs for development information, news 
report, and national formal events. With the obligation 
to relay those programs, private television stations such 
as RCTI, SCTV and Indosiar also contributed to govern- 
ment propaganda. In other term, they became passive 
political tool. 

 
CONCLUSION 

 
The tendenciously oppressive regulations formulated 

television media as not more than governmental political 
tool. Indonesia broadcasting system in the New Orde era 
demonstrated centralized broadcasting system throughout 
Java which, in hierarchy, administratively obeyed Jakarta 
central station. The result, in its development, was that 
the established policy affected the reportage policy which 
was inclined to oppose, except for TVRI. Although all 
television stations were designed from the very beginning 
as New Orde political tool and critical supporter, they often 
played a function as spoilers against President Soeharto’s 
policy. In news room, unheaval against existing rules 
and regulation surfaced in various manners and levels. 
In macro structure level, resistance and rebellion from 
political ellites continued to develop and expand against 
Soeharto regime. 

For journalists, it was crucial to increase their vision and 
knowledge, and to continuously sharpen their conscious- 
ness in reconstructing clearer social reality, and to be aware 
of injustice and oppression in any form. By this, journalists 
would have the chance to do more in creating a media as 
public sphere useful for the society. 

Basically, this research has limitation. First, methodologi- 
cally, the research focuses on events happened in the past. 
The weakness begins to occur as the researcher inter- 
views sources forced to remember events taking place 
in a relatively long timeline. Some of the sources refuse 
to openly discuss procedures, working system, and jour- 
nalist’s contestation with the owner since they still work 
in the same television station, with the same leaders and 
owner. Second, critical theoretical perspective used impli- 
cates the researcher in professional context as television 
practitioner and as a beaureaucratic official to criticize for 
past actions. 

In order to enrich the academic contribution for the 
similar theme, the sources’ objectivity should be put into 
account. However, the objectivity should not put aside 
the knowledge qualification. We should consider not only 
the sources’ objectivity but also the objectivity of the 
researcher who should focus on the research ignoring the 
person’s status, especially as the researcher is ivolved in 
television industry. 



143 International Journal of Administrative Science & Organization, May 2011 
Bisnis & Birokrasi, Jurnal Ilmu Administrasi dan Organisasi 

Volume 18, Number 2 
 

 
 

REFERENCES 
 

Althusser, L., 1971. Ideologi and Ideological State 
Apparatuses, in Lenin and Philosophy and Other 
Essays. London: New Left Books. 

Bruns, Christian and Oliver Himmler, 2010. Media activity 
and public spending. Economics of Governance, 
Volume 11, No. 4,page 309-332. 

Fairclough, Norman, 2001. Approaches to Media 
Discourses. UK: Blackwell Publishers Ltd. 

Foster, Derek, 2009. Chasing the Public: The CBC and 
the Debate Over Faktual Entertainment on Canadian 
Airwaves. Canadian Journal of Communication, 
Volume 34, Number 1, page 61-77. 

Fuente-Cobo, Carmen and Ruiz-San Román, José A, 
2011. The protection of minors in the new audiovisual 
regulation in Spain. Revista Latina de Comunicación 
Social, Volume 66, page 153-171. 

Golding, P. and Murdock, G., 2000. Culture, 
Communications, and Political Economy’ in J Curran 
and Michael Gurevith (eds). Mass Media and Society. 
London: Edward Arnold (3rd edition). 

Herman, E. and Chomsky, N, 1990. Manufacturing 
Consent: The Political Economy of Mass Media. The 
American Journal of Islamic Social Science, Volume 7, 
Number 1, page 91-94. 

Hidayat, Dedy N.; Gazali, Effendi; Suwardi, Harsono; 
S.K., Ishadi, 2000. Pers dalam “Revolusi Mei” 
Runtuhnya Sebuah Hegemoni. Jakarta: PT Gramedia 
Pustaka Utama. 

Hill, David T., 2007. The Press in New Order Indonesia. 
United States: University of Westerns Australia Press. 

Hill, David T. and Sen, Khrisna, 2005. The Internet in 
Indonesia’s New Democracy. UK: Routledge. 

Kellner, D., 1990. Television and The Crisis of Democracy. 
London: Westview Press. 

Kittley, Philip, 2000. Televisison, Nation, and Culture 
in Indonesia. USA: Ohio University Center for 
International Studies. 

Lynch, Daniel C, 2009. Communication in China: Political 
Economy, Power, and Conflict. Pacific Affairs, Volume 
82, Number 3; page 502. 

Margalit, Yotam, 2011. Costly Jobs: Trade-related 
Layoffs,  Government  Compensation,   and   Voting 
in  U.S.  Elections.  The  American  Political  Science 

Review, Volume 105, Number 1, page 166-188. 
Merskin, Debra, 2010. Cleveland Amory: Media 

Curmudgeon and Animal Rights Crusader. Journalism 
and Mass Communication Quarterly, Volume 87, 
Number 1, page 194-196. 

Metzger, Gillian, 2009. The Interdependent Relationship 
between Internal and External Separation of Powers. 
Emory Law Journal, Volume 59, Number 2, page 423- 
457 

Mirzoeff, Nicholas, 2002. The Visual Culture Reader. 
London: Routledge. 

Pakpahan, Muchtar, 2010. Welfare State, The 1945 
Constitution, and Industrial Relations. Journal of 
Administrative Sciences and Organization, Bisnis and 
Birokrasi, Volume 17, Number 3, page 209-217. 

Petrica, Florian, 2011. Aspects Concerning the Content 
Particularities of the Romanian Sports Press. Revista 
Româna de Jurnalism si Comunicare, Volume 6, 
Number 2, page 45-58 

Quail, Christine and Christine Larabie, 2010. Net 
Neutrality: Media Discourses and Public Perception. 
Global Media Journal, Volume 3, Number 1, page 31- 
50. 

Reilly, Ian, 2011. Show Sold Separately: Promos, Spoilers, 
and other Media Paratexts. The Journal of American 
Culture, Volume 34, Number 2, page 209-210. 

Schwarz, Adam, 2004. A Nation in Waiting, Indonesia’s 
Search for Stability. Singapore: Talisman Publishing 
Pte Ltd. 

Smith, Laura K, 2009. Consolidation and News Content: 
How Broadcast Ownership Policy Impacts Local 
Television News and The Public Interest. Journalism 
and Communication Monographs, Volume 10, Number 
4, page 387. 

Sparks, Colin, 2010. Theories of Transition. Revista 
Româna de Jurnalism si Comunicare, Volume 5, 
Number 3, page 5-18. 

Wahyuni, Hermin Indah, 2000. Televisi Dan Intervensi 
Negara: Konteks Politik Kebijakan Publik Industri 
Penyiaran Televisi Pada Era Orde Baru. Jakarta: 
Media Pressindo. 

Wasko, Jamet, 2005. Studying the political economy of 
media and information. Comunicação e Sociedade, 
Volume 7, page 25-48. 


	Television Industry Dynamics in New Order Era The Effect of Broadcasting Policy Towards News Report
	Recommended Citation

	ISHADI SK
	INTRODUCTION
	Figure 1. Socio-Cultural Environment
	RESEARCH METHODS
	RESULT AND DISCUSSION
	Table 1. Television System and the Responsibility
	Figure 2. Functions of Television In New Orde Era
	CONCLUSION
	REFERENCES

