•  
  •  
 

Journal of Indonesian Tourism and Policy Studies

Abstract

This study aims to measure the performance of tour guides serving visitors and identify the obstacles that exist in the implementation of tour guide activities at the TMII West Sumatra Pavilion. The research method used is descriptive qualitative by means of interviews. observation, and literature study. The results show that the performance of the tour guide in serving visitors is still lacking in terms of discipline, appearance and suitability of working hours, so it can be concluded that the performance of the tour guide does not meet the requirements in the context of excellent service. The unavailability of local tour guides who master foreign languages, making foreign visitors who are not accompanied by a tour leader or tour guide can only enjoy the existing art props without a detailed explanation by a tour guide, and Tour Guides at the West Sumatra Pavilion, the attention, attitude, and action given to visitors are still not optimal. This research contributes practically to the service of tour guides at the TMII West Sumatra Park.

Bahasa Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk mengukur kinerja pemandu wisata dalam melayani pengunjung dan mengidentifikasi kendala-kendala yang ada dalam pelaksanaan kegiatan pemandu wisata di Anjungan TMII Sumbar. Metode penelitian yang digunakan adalah deskriptif kualitatif dengan cara wawancara. observasi, dan studi literatur. Hasil penelitian menunjukkan bahwa kinerja pemandu wisata dalam melayani pengunjung masih kurang dalam hal kedisiplinan, penampilan dan kesesuaian jam kerja, sehingga dapat disimpulkan bahwa kinerja pemandu wisata belum memenuhi syarat dalam rangka prima. melayani. Belum tersedianya pemandu wisata lokal yang menguasai bahasa asing, membuat pengunjung asing yang tidak didampingi oleh tour leader atau pemandu wisata hanya dapat menikmati alat peraga seni yang ada tanpa penjelasan yang detail oleh pemandu wisata, dan Pemandu Wisata di Anjungan Sumbar, perhatian, sikap, dan tindakan yang diberikan kepada pengunjung masih belum maksimal. Penelitian ini memberikan kontribusi praktis terhadap pelayanan pemandu wisata di Taman TMII Sumatera Barat.

Share

COinS